Pitkään odotettu StarCraft 2: Heart of the Swarm saapui kauppojen hyllyille maaliskuussa. Kyseessä on siis StarCraft 2 -trilogian toinen osa, joka jatkaa siitä mihin StarCraft 2: Wings of Liberty jäi. Koska kyseessä on lisäosa, tarvitsee se emäpelin toimiakseen. Wings of Liberty onnistui hyvin tavoitteissaan päivittää alkuperäinen StarCraft-kokemus uudelle vuosituhannelle, joten onkin mielenkiintoista nähdä, että onnistuuko Blizzard kunnianhimoisessa tavoitteessaan pitäessään peliä tuoreena ja mielenkiintoisena kahden lisäosan verran. Ensimmäinen virstanpylväs on julki nyt, joten siirtykäämme sen arviointiin.
Kuten aikaisemmin jo mainittiin, Heart of the Swarm jatkaa juurikin siitä mihin Wings of Liberty jäi ja tämä pätee varsinkin yksinpelin kampanjaan. Blizzardin tuttuun tyyliin tarinankerronta on messevää ja varsinkin tehtävien välissä tarinaa eteenpäin vievät välivideot ovat aivan uskomattomia luomuksia, jotka tarjoavat huikeita ja erityisesti hyvännäköisiä elämyksiä koko kampanjan ajan. Peliin on tuotu paljon erilaisia hahmoja, joiden tarinoita kuunnellessa voi syventyä tarinaan tarkemminkin.
Peli sisältää useita eri vaikeustasoja, joista ainakin suurimmalle osalle pelaajista löytyy sopiva. Suurin osa vaikeustasoista on kuitenkin hieman helppoja, jos aikaisempaa pelikokemusta StarCraftin puolelta löytyy. Näin ollen edes hieman StarCraft-kokemusta omaavan pelaajan kannattaa suoraan aloittaa hardilta tai jopa brutalilta vaikeustasolta. Peliä on kritisoitu joissain piireissä jopa liian helpoksi, mutta varmasti ainakin suurimmalla osalla pelaajista tulee olemaan hankalia kohtia varsinkin vaikeimmalla, brutal, vaikeusasteella.
Itse kampanja koostuu useista missioneista, jossa suoritetaan erilaisia tehtäviä, jotta Zergin vallankaappaus etenisi. Tehtävät ovat monipuolisia ja parhaimmillaan ne tarjoavat aivan uudenlaisia kokemuksia pelin saralta. Tuttuja tehtäviä ovat mm. saatto-, tuhoamis- ja puolustustehtävät, kun taas uutta ideaa toteuttavat valloitus- ja taistelutehtävät. Oikeastaan ainoa mihin kampanjan aikana kerkeää kyllästymään, ovat puolustustehtävät, kun suuressa osassa tehtäviä omaa tukikohtaa joutuu puolustamaan vihollisen hyökkäysvoimia vastaan niin kauan kuin määräaika on ummessa.
Tarinan edetessä pelaaja saa käyttöönsä uusia yksiköitä ja joukkojaan voi kehittää mieleiseensä rooliin erinäisillä evoluutioilla. Evoluutiot tuovat pelin kulkuun hieman vaihtoehtoja ja vaihtoehtoisia strategioita, joiden avulla tehtäviä voi suorittaa omalla tyylillään. Joukkojen lisäksi Heart of the Swarmissa pääsee pelaamaan Kerriganilla, joka on kyseisen lisäosan päähenkilö. Kerrigania voi kehittää tavallisia joukkoja enemmän, kunhan suorittaa myös bonustehtävät. Bonustehtävät tuovat peliin mukavasti lisää uudelleenpelattavuutta achievementtien lisäksi. Achievementteja saavuttaakseen tehtäviin palaa useammankin kerran.
Kuten Blizzardin peleissä on tapana, tekninen toteutus on lähes moitteetonta, mikä on piristävää bugien valtaamalla aikakaudella. Itse pelistä ei ongelmia löydy harvinaisia ja laitteistokohtaisia ongelmia lukuun ottamatta. Säätövalikoimaa löytyy runsaasti, jolloin pelistä saa juuri omalle laitteistolleen sopivan. Pelin latausnopeuksissa olisi kuitenkin parannettavaa, kun osa tehtävistä lataa yllättävänkin kauan. Laitteiston suhteen HotS ei ole nirso, vaan peli pyörii vanhemmillakin laitteilla. Täysillä asetuksilla peli tosin imee mehut mistä tahansa tehomyllystä. Optimoinnille olisi ehkä voinut antaa hieman lisää aikaa latausnopeuksien ja ultra-asetusten suhteen.
Ultra-asetuksista huolimatta peli ei onnistu vakuuttamaan graafisesti. Grafiikkakysymys on tietysti vaikea, kun yritetään luoda samalla nopeatempoista strategiapeliä, jossa tapahtuu useassa paikassa samaan aikaan. Pelin grafiikat ovat yksinkertaisia mutta suhteellisen kauniita. Parannusta Wings of Libertyyn nähden tuovat useat uudet animaatiot, jotka lisäävät peliin elävyyttä.
Battle.net 2.0:sta oli paljon puhetta ja se sai kritiikkiä Wings of Libertyn julkaisun yhteydessä. Valikot näyttivät tylsiltä, eivätkä ominaisuudet vastanneet pelaajien toiveita. Tähän asiaan on selvästikin herätty ja ominaisuuksia on lisätty pikkuhiljaa. Heart of the Swarmin kohdalla valikkojen ulkonäkö on jo kohdallaan, sekä kaivatut ominaisuudet ovat paikoillaan. Yksi parhaista uudistuksista on ehdottomasti replay-tiedostojen katsominen kaverin kanssa, jolloin esimerkiksi opettaminen helpottuu huomattavasti. Peli tarjoaa myös hienon ominaisuuden, jossa replayn katselusta voi jatkaa pelaamista siitä kohdasta mistä haluaa. Näin ollen omia tai suosikkipelaajiensa replaytä pystyy pelaamaan itse ja kokeilemaan, kuinka olisi tapahtunut jos päätös jollain hetkellä olisi ollut erilainen. Valitettavasti propelaajien tai turnauksien replay-tiedostoja ei ole vieläkään saataville itse pelin kautta, vaan ne joutuu hankkimaan ulkopuolisista lähteistä.
Moninpelin osalta paljoa ei ole muuttunut, vaan peliin on vain tuotu lisää yksiköitä, jotka tietysti takaavat oman lisämausteensa. Uudet yksiköt korjaavat jokaisella rodulla Wings of Libertyssä havaittuja ongelmia, joten pelistä tulee selvästi monimuotoisempi. Tämä on huomattu uusilla innovaatioilla jo heti Heart of the Swarmin ensimmäisissä turnauksissa. Uusista yksiköistä löytyy kattavasti tietoa Heart of the Swarm -ennakosta ja Liquidipedian sivuilta: Protoss, Terran, Zerg.
Uudet yksiköt herättävät pelin uuteen eloon ja tuovat kaivattua muutosta myös katsojan kuvakulmasta. Varsinkin eSportsin kannalta uusien yksikköjen tuoma raikas tuulahdus selvästi pidentää elinikää ja parantaa StarCrarft 2:n katsottavuutta, kun peli tarjoaa aivan uudenlaisia tilanteita ihmeteltäväksi.
Uudet ominaisuudet ulottuvat myös moninpelin puolelle, kun pelin alussa työläiset kirmaavat automaattisesti mineraalien kimppuun. Tämä auttaa varsinkin pelaajia, jotka ovat kärsineet latausruudun jälkeisestä lagipiikistä ja tasoittaa näin pelin alkamisessa tapahtuvaa eroa koneiden välillä. Toinen lisätty ominaisuus kertoo työläisten määrän tukikohtaa kohden, jolloin pelaajan ei tarvitse manuaalisesti laskea työläisten määrää, saavuttaakseen maksimaalisen hyödyn ja tehokkuuden tukikohtaansa kohden. Nämä molemmat muutokset helpottavat peliä hieman, mutta muutos on kuitenkin positiivinen, sillä pelin vaikeusaste rakentuu muista asioista kuin näistä muutamasta perustoimenpiteestä, jotka nyt siis hoituvat automaattisesti. Oman lisänsä tuovat myös tuhottavat kivet, jotka tuhouduttuaan estävät etenemisreittejä niiden avaamisen sijaan.
"Ladder anxietyä" korjaamaan Blizzard on tuonut unranked-pelimuodon, jolloin uusia buildeja ja vaikkapa toista racea voi kokeilla pelkäämättä rankkinsa tippuvan. Tämä auttaa myös pelaajia lämmittelemään ennen totisempia pelejä rankedin puolella. Itse ominaisuus on hyvin simppeli, mutta se auttaa nykypelaajaa huomattavasti pelin aloittamisessa, kun itse rankista ei tarvitse huolehtia heti alkuunsa.
Rankin lisäksi pelissä tienataan nykyään myös kokemuspisteitä ja leveleitä, joita saavuttamalla pelaaja palkitaan mm. uusilla protraiteilla. Tämä kannustaa pelaajaa kehittämään itseään, kun saavutettavana on enemmänkin kuin vain mahdollisesti paikallaan junnaava rank. Ehdottomasti hyvä uusi ominaisuus peliin, vaikka kaikki siitä eivät niin välitäkään.
Peliä arvostellessa ei voi unohtaa pelinsisäistä Arcadea, joka tarjoaa useita pelaajien tekemiä pelejä ja modeja. Osa näistä projekteista on huomattavan suuria ja jopa kokonaisen pelin kokoisia paketteja. Mukana on mm. Diablo II:n remake-versio StarCraft 2 -moottorilla, mutta sen lisäksi tarjolla on aivan kaikkea maan ja taivaan välillä. Luotujen projektien määrä on aivan huikea ja niitä pelatessa aikaa tuhlaantuu useampikin tovi. Valitettavasti pitkään huhuttua Blizzard DotA Allstarsia ei ole vielä valikoimissa, mutta luultavimminkin se saapuu sinne ennenpitkää.
StarCraft 2: Heart of the Swarm on pitkään odotettu ja hyvin tuotettu lisäosa, joka tarjoaa peliin raikkaan tuulahduksen ja pidentää sen elinikää huomattavasti, hyödyttäen myös StarCraft 2:n huikeaa eSports-menestystä. Muutamat pikkuongelmat jäävät täysin taka-alalle, kun peli tarjoaa mittavasti uutta koettavaa ja pelattavaa. Lisäosa onkin varmasti hintansa arvoinen StarCraft 2 -faneille ja näyttää siltä, että se on myös hyvä siirto Blizzardilta pelin todella pitkäksi suunnitellun eliniän ylläpitämiseksi. Uusista tuulista innostuneena onkin hyvä idea kaivaa StarCraft 2 taas hyllyn perukoilta, jos se on sinne jo joutunut.
StarCraft 2: Heart of the Swarm
|
Yksinpeli
Kuten aikaisemmin jo mainittiin, Heart of the Swarm jatkaa juurikin siitä mihin Wings of Liberty jäi ja tämä pätee varsinkin yksinpelin kampanjaan. Blizzardin tuttuun tyyliin tarinankerronta on messevää ja varsinkin tehtävien välissä tarinaa eteenpäin vievät välivideot ovat aivan uskomattomia luomuksia, jotka tarjoavat huikeita ja erityisesti hyvännäköisiä elämyksiä koko kampanjan ajan. Peliin on tuotu paljon erilaisia hahmoja, joiden tarinoita kuunnellessa voi syventyä tarinaan tarkemminkin.
Peli sisältää useita eri vaikeustasoja, joista ainakin suurimmalle osalle pelaajista löytyy sopiva. Suurin osa vaikeustasoista on kuitenkin hieman helppoja, jos aikaisempaa pelikokemusta StarCraftin puolelta löytyy. Näin ollen edes hieman StarCraft-kokemusta omaavan pelaajan kannattaa suoraan aloittaa hardilta tai jopa brutalilta vaikeustasolta. Peliä on kritisoitu joissain piireissä jopa liian helpoksi, mutta varmasti ainakin suurimmalla osalla pelaajista tulee olemaan hankalia kohtia varsinkin vaikeimmalla, brutal, vaikeusasteella.
Itse kampanja koostuu useista missioneista, jossa suoritetaan erilaisia tehtäviä, jotta Zergin vallankaappaus etenisi. Tehtävät ovat monipuolisia ja parhaimmillaan ne tarjoavat aivan uudenlaisia kokemuksia pelin saralta. Tuttuja tehtäviä ovat mm. saatto-, tuhoamis- ja puolustustehtävät, kun taas uutta ideaa toteuttavat valloitus- ja taistelutehtävät. Oikeastaan ainoa mihin kampanjan aikana kerkeää kyllästymään, ovat puolustustehtävät, kun suuressa osassa tehtäviä omaa tukikohtaa joutuu puolustamaan vihollisen hyökkäysvoimia vastaan niin kauan kuin määräaika on ummessa.
Tarinan edetessä pelaaja saa käyttöönsä uusia yksiköitä ja joukkojaan voi kehittää mieleiseensä rooliin erinäisillä evoluutioilla. Evoluutiot tuovat pelin kulkuun hieman vaihtoehtoja ja vaihtoehtoisia strategioita, joiden avulla tehtäviä voi suorittaa omalla tyylillään. Joukkojen lisäksi Heart of the Swarmissa pääsee pelaamaan Kerriganilla, joka on kyseisen lisäosan päähenkilö. Kerrigania voi kehittää tavallisia joukkoja enemmän, kunhan suorittaa myös bonustehtävät. Bonustehtävät tuovat peliin mukavasti lisää uudelleenpelattavuutta achievementtien lisäksi. Achievementteja saavuttaakseen tehtäviin palaa useammankin kerran.
Kuten Blizzardin peleissä on tapana, tekninen toteutus on lähes moitteetonta, mikä on piristävää bugien valtaamalla aikakaudella. Itse pelistä ei ongelmia löydy harvinaisia ja laitteistokohtaisia ongelmia lukuun ottamatta. Säätövalikoimaa löytyy runsaasti, jolloin pelistä saa juuri omalle laitteistolleen sopivan. Pelin latausnopeuksissa olisi kuitenkin parannettavaa, kun osa tehtävistä lataa yllättävänkin kauan. Laitteiston suhteen HotS ei ole nirso, vaan peli pyörii vanhemmillakin laitteilla. Täysillä asetuksilla peli tosin imee mehut mistä tahansa tehomyllystä. Optimoinnille olisi ehkä voinut antaa hieman lisää aikaa latausnopeuksien ja ultra-asetusten suhteen.
Ultra-asetuksista huolimatta peli ei onnistu vakuuttamaan graafisesti. Grafiikkakysymys on tietysti vaikea, kun yritetään luoda samalla nopeatempoista strategiapeliä, jossa tapahtuu useassa paikassa samaan aikaan. Pelin grafiikat ovat yksinkertaisia mutta suhteellisen kauniita. Parannusta Wings of Libertyyn nähden tuovat useat uudet animaatiot, jotka lisäävät peliin elävyyttä.
Battle.net 2.0:sta oli paljon puhetta ja se sai kritiikkiä Wings of Libertyn julkaisun yhteydessä. Valikot näyttivät tylsiltä, eivätkä ominaisuudet vastanneet pelaajien toiveita. Tähän asiaan on selvästikin herätty ja ominaisuuksia on lisätty pikkuhiljaa. Heart of the Swarmin kohdalla valikkojen ulkonäkö on jo kohdallaan, sekä kaivatut ominaisuudet ovat paikoillaan. Yksi parhaista uudistuksista on ehdottomasti replay-tiedostojen katsominen kaverin kanssa, jolloin esimerkiksi opettaminen helpottuu huomattavasti. Peli tarjoaa myös hienon ominaisuuden, jossa replayn katselusta voi jatkaa pelaamista siitä kohdasta mistä haluaa. Näin ollen omia tai suosikkipelaajiensa replaytä pystyy pelaamaan itse ja kokeilemaan, kuinka olisi tapahtunut jos päätös jollain hetkellä olisi ollut erilainen. Valitettavasti propelaajien tai turnauksien replay-tiedostoja ei ole vieläkään saataville itse pelin kautta, vaan ne joutuu hankkimaan ulkopuolisista lähteistä.
Moninpeli
Moninpelin osalta paljoa ei ole muuttunut, vaan peliin on vain tuotu lisää yksiköitä, jotka tietysti takaavat oman lisämausteensa. Uudet yksiköt korjaavat jokaisella rodulla Wings of Libertyssä havaittuja ongelmia, joten pelistä tulee selvästi monimuotoisempi. Tämä on huomattu uusilla innovaatioilla jo heti Heart of the Swarmin ensimmäisissä turnauksissa. Uusista yksiköistä löytyy kattavasti tietoa Heart of the Swarm -ennakosta ja Liquidipedian sivuilta: Protoss, Terran, Zerg.
Uudet yksiköt herättävät pelin uuteen eloon ja tuovat kaivattua muutosta myös katsojan kuvakulmasta. Varsinkin eSportsin kannalta uusien yksikköjen tuoma raikas tuulahdus selvästi pidentää elinikää ja parantaa StarCrarft 2:n katsottavuutta, kun peli tarjoaa aivan uudenlaisia tilanteita ihmeteltäväksi.
Uudet ominaisuudet ulottuvat myös moninpelin puolelle, kun pelin alussa työläiset kirmaavat automaattisesti mineraalien kimppuun. Tämä auttaa varsinkin pelaajia, jotka ovat kärsineet latausruudun jälkeisestä lagipiikistä ja tasoittaa näin pelin alkamisessa tapahtuvaa eroa koneiden välillä. Toinen lisätty ominaisuus kertoo työläisten määrän tukikohtaa kohden, jolloin pelaajan ei tarvitse manuaalisesti laskea työläisten määrää, saavuttaakseen maksimaalisen hyödyn ja tehokkuuden tukikohtaansa kohden. Nämä molemmat muutokset helpottavat peliä hieman, mutta muutos on kuitenkin positiivinen, sillä pelin vaikeusaste rakentuu muista asioista kuin näistä muutamasta perustoimenpiteestä, jotka nyt siis hoituvat automaattisesti. Oman lisänsä tuovat myös tuhottavat kivet, jotka tuhouduttuaan estävät etenemisreittejä niiden avaamisen sijaan.
"Ladder anxietyä" korjaamaan Blizzard on tuonut unranked-pelimuodon, jolloin uusia buildeja ja vaikkapa toista racea voi kokeilla pelkäämättä rankkinsa tippuvan. Tämä auttaa myös pelaajia lämmittelemään ennen totisempia pelejä rankedin puolella. Itse ominaisuus on hyvin simppeli, mutta se auttaa nykypelaajaa huomattavasti pelin aloittamisessa, kun itse rankista ei tarvitse huolehtia heti alkuunsa.
Rankin lisäksi pelissä tienataan nykyään myös kokemuspisteitä ja leveleitä, joita saavuttamalla pelaaja palkitaan mm. uusilla protraiteilla. Tämä kannustaa pelaajaa kehittämään itseään, kun saavutettavana on enemmänkin kuin vain mahdollisesti paikallaan junnaava rank. Ehdottomasti hyvä uusi ominaisuus peliin, vaikka kaikki siitä eivät niin välitäkään.
Peliä arvostellessa ei voi unohtaa pelinsisäistä Arcadea, joka tarjoaa useita pelaajien tekemiä pelejä ja modeja. Osa näistä projekteista on huomattavan suuria ja jopa kokonaisen pelin kokoisia paketteja. Mukana on mm. Diablo II:n remake-versio StarCraft 2 -moottorilla, mutta sen lisäksi tarjolla on aivan kaikkea maan ja taivaan välillä. Luotujen projektien määrä on aivan huikea ja niitä pelatessa aikaa tuhlaantuu useampikin tovi. Valitettavasti pitkään huhuttua Blizzard DotA Allstarsia ei ole vielä valikoimissa, mutta luultavimminkin se saapuu sinne ennenpitkää.
Yhteenveto
StarCraft 2: Heart of the Swarm on pitkään odotettu ja hyvin tuotettu lisäosa, joka tarjoaa peliin raikkaan tuulahduksen ja pidentää sen elinikää huomattavasti, hyödyttäen myös StarCraft 2:n huikeaa eSports-menestystä. Muutamat pikkuongelmat jäävät täysin taka-alalle, kun peli tarjoaa mittavasti uutta koettavaa ja pelattavaa. Lisäosa onkin varmasti hintansa arvoinen StarCraft 2 -faneille ja näyttää siltä, että se on myös hyvä siirto Blizzardilta pelin todella pitkäksi suunnitellun eliniän ylläpitämiseksi. Uusista tuulista innostuneena onkin hyvä idea kaivaa StarCraft 2 taas hyllyn perukoilta, jos se on sinne jo joutunut.
Plussat [+] | Miinukset [-] |
+ Laadukas toteutus | - Satunnaiset tekniset ongelmat |
+ Uudet yksiköt | - Pitkät latausajat |
+ Lisää pelattavaa | |
+ Uudet ominaisuudet |
Arvosana: 9/10
MAINOS
MAINOS
1
03.04.2013 19:21
#1
Siis ennen se oli niinkuin nettisivusto tyylisesti. Pystyit menemään syvällä linkkien avulla ja palaamaan alkuun painamalla ylhäällä olevaa multiplayer, arcade nappia tai profiilin kuvaa painamalla. Tietysti oli myös niitä välivaihe nappuloita profiilissa.
Eli siis
tästä->tänne->tästätonne->tulen tänne. Täältä pääsen suoraan alkuun "tästä" kohdaan painamalla yhtä nappia tai jonnekkin välille (mahdollisesti)
Kun taas uudessa käyttöliittymässä puuttuu kokonaan multiplayer, arcade sun muut joilla voisi mennä alkuun. Nyt on vain nuoli jolla voi mennä yhden liikkeen taaksepäin (näette noissa kuvissa), excuse me? Kuten Teamliquidissa joku kirjoitti romaanin tästä jo että UI muuttui konsolimuotoon.
Voisi olla jopa siedettävä jos olisi mahdollisuus laittaa hiireen TAKAISIN nappitoiminto.
___
Muuten ihan hyvä lisäri. Brutalilla vetäsin ite campaingin läpi ja pari kertaa jouduin yrittään uudelleen.
06.04.2013 22:00
#2
1