inFAMOUS Second Son
|
inFAMOUS-pelisarja on yksi PlayStationin menestyneimmistä yksinoikeuspelisarjoista. Kaksi ensimmäistä PlayStation 3:lle julkaistusta inFAMOUSista kertoi Cole MacGrathin tarinan New Yorkia mukailevassa Empire Cityssä. inFAMOUS Second Son aloittaa lähes puhtaalta pöydältä ja esittelee pelaajille uuden kaupungin ja päähenkilön. Tarina sijoittuu muutama vuosi inFAMOUS 2:n lopun jälkeen, vuoden 2016 Seattleen. Empire Cityn tapahtumien jälkeen valtio on perustanut erikoisyksikön (D.U.P), jonka tehtävänä on vangita Bioterroristeja. Bioterroristit ovat ihmisiä, jotka omaavat eriliaisia erikoiskykyjä ja näin ollen eivät sopeudu yhteiskuntaan. Eräänä päivänä bioterroristeja kuljettava vankienkuljetusauto joutuu onnettomuuteen Delsin Rowen kotikylässä ja hän saa vahingossa yhdeltä vangeista erikoiskykyjä, jonka jälkeen Delsinistä tulee viranomaisten silmissä bioterroristi.
Hyvä vai paha?
inFAMOUS keskittyy tuttuun tapaan supervoimien kehittämiseen ja tarinaa kuljetetaan pelaajan eteen asetettavien moraalisten valintojen perusteella. Moraaliset valinnat muovaavat pelin tarinaa ja osittain pelaajan käyttöön saatavia voimia. Käytännössä pelaajalle annettavat valinnat keksittyvä, joko hyvään tai pahaan vaihtoehtoon, välimuotoja ei löydy. Pelin lopulle on kaksi vaihtoehtoa rippuen siitä, onko moraalimittari hyvän vai pahan puolella. Valitettavasti moraaliset valinnat ovat nyt harvemmassa kuin aikaisemmissa pelisarjan peleissä ja tuntuu, ettei valinnoilla ole niin paljon vaikutusta juonen kulkuun kuin ennen. Tämä on sinänsä harmi, koska valintojen mahdollisuus on aina tuonut inFAMOUSeihin oman lisämausteensa.
inFAMOUSit eivät koskaan ole ollut käsikirjoitukseltaan mitään mestariteoksia. Tarinat ovat kuitenkin olleet ihan hyvää perusviihdettä ja Second Son ei tuo kaavaan poikkeusta. Tarinankerronta on pääosin sujuvaa ja se sisältää muutaman pakollisen juonikoukun. Pelin hahmot eivät onnistu mitään suurempia tunteita herättämään, mutta ne ajavat asiansa. Jostain syystä tarina on jätetty aivan liian lyhyeksi ja Secon Son on todella nopea pelata läpi. Pelatessa on on jatkuvasti tunne, että josko tarina pääsisi vihdoin kunnolla vauhtiin, mutta se ei missään vaiheessa nouse lentoon. Pelin lopputaistelun jälkeen jää vähän tyhjä tunne, tässäkö tämä nyt oli?
Pääjuonen lisäksi Second Son sisältää runsaasti sivutehtäviä. Pelin kaupunki on jaettu osiin ja jokainen kaupunginosa sisältää tehtävät, joita suorittamalla kyseisen kaupunginosan D.U.P:n agenttien määrä kaduilla vähenee. Valitettavasti sivutehtävät toistavat itseään todella paljon ja joidenkin tekeminen alkaa olla pakkopullaa pelin lopussa. Sivutehtävistä löytyy muun muassa seinien spreijailua, naamioituneen agentin etsimistä ja piilotettujen kameroiden tuhoamista. Jokaisella kaupunginosalla on D.U.P:n päämaja, jonka tuhoamalla saa neljä sinistä sirpaletta, joita käytetään päivittämään Delsinin supervoimia. Sirpaleita kerätään myös tuhoamalla kaupungissa lentäviä pieniä vakoiludroneja. Kun kaupunginosassa on tarpeeksi suorittanut sivutehtäviä ja kerännyt tavaroita, käydään lopullinen taistelu D.U.P:ia vastaan kaupunginosan hallinnasta. Kartalla näkyvien sivutehtävien lisäksi mukana on pieniä tehtäviä, jotka vaikuttavat pelaajan moraaliin viemällä sitä joko hyvään tai pahaan suuntaan. Jos Second Sonin sivutehtäviä verrataan pelisarjan aiempiin peleihin, takapakkia on tullut todella reilusti. Aikaisemmissa tehtävät olivat enemmän juonipainotteisia ja ne vaikuttivat vahvemmin pelaajan moraaliin.
Second Sonissa supervoimajärjestelmää on muokattu aikaisempiin inFAMOUSeihin nähden. Ennen voimien lähteenä oli sähkö, mutta nyt on sähkö unohdettu ja mukana on neljä muuta erialaista lähdettä. Jotta peliin jäisi vähän yllätyksiä, voimista mainittakoon vain trailereilla esiintyneet savu ja neon. Voimat avautuvat pelin edetessä ja eri lähteiden voimat eivät toimi samaan aikaan. Voima valitaan sen perusteella mistä lähteestä energiatäydennystä voiman käyttämiseen imetään. Eri voimat ovat pääpiirteittän samanlaisia, mutta pieniä eroja niiden väliltä löytyy. Ehkä näkyvin ero on liikkuminen. Savua käytettäessä Delsin muuttuu savupilveksi ja pääsee sellaisten esteiden läpi joiden läpi savu muutenkin menisi, kun taas neonia käytettäessä Delsin pystyy juoksemaan nopeasti esimerksiksi seiniä pitkin. Voimia päivittämiseen käytettään aikaisemmin mainittuja kaupungista löytyviä sinisiä sirpaleita. Voimat ovat puumallisessa valikossa, josta niitä pelin edetessä availlaan. Kaikkia voimia ei ole mahdollista avata välittömästi, jotkut vaativat tietyn moraalitason ja jotkut ovat auki vain pelatessa joko hyvänä tai pahana. Jokaisella voimanlähteellä on myös oma superliike mikä pistää kaiken lähellä olevan maantasalle. Superliike ladataan eliminoimalla vihollisia.
PlayStation 4:n tehot otettu käyttöön
Graafisesti Second Son on todella vakuuttava. Resoluutio on 1080p, frameratea ei ole lukittu ja se vaihtelee 30 - 60 fps välissä. Sucker Punchilta valuneiden tietojen mukaan seuraava päivitys tuo mukaan käyttäjien toivoman ominaisuuden lukita fps 30:een. Varsinkin sateinen Seattle näyttää todella hienolta, valojen heijastuessa kadun vesilätäköistä. Missään vaiheessa ei tunnu, että peli alkaisi hyytymään vaan pelattavuus pysyy todella sulavana tilanteesta riippumatta. Pelin äänet kuulostavat myös todella hyvältä ja äänimaailmasta on saatu hyvin realistisen oloinen. Kun Sony julkisti aikoinaan PlayStation 4 -ohjaimen sisältävän kaiuttimen, tuomitsin sen silloin täysin turhana kapistuksena. Second Sonissa se kuitenkin toimii hienosta ja tuo peliin äänillään lisäarvoa.
Pelin kontrollit toimivat erinomaisesti ja niistä ei löydy mitään pahaa sanottavaa. Varsinkin kun savun lisäksi saa käyttöön muita voimia, liikkumisesta tulee todella vaivatonta ja nopeaa mikä parantaa pelielämystä. Vihollisten tekoäly ei päätä huimaa. Viholliset koittavat hakea suojaa ja hakea paikkoja, joista pelaajaan voisi osua. Second Son sisältää myös muutaman mukavan pomo-taistelun. On kuitenkin valitettavaa, että pomojen koot ovat pienentyneet sitten inFAMOUS 2:sen, jossa taistelut käytiin kerrostalon kokoisia vihollisia vastaan ja niissä oli huimasti enemmän tunnelmaa. Nyt pomotaistelut ovat pienemmässä mittakaavassa ja pomojen kukistaminen ei tuota yhtä paljon mielihyvää kuin ennen. Useiden voimanlähteiden seurauksena pomotaisteluita on maustettu pakottamalla pelaaja käyttämään useampaa voimanlähdettä. Kannattaa siis päivittää kaikkia voimia tasaisesti, eikä panostaa vain yhteen.
Yhteenveto
Odotukset inFAMOUS Second Sonia kohtaan oli korkealla. Olihan inFAMOUS 2 yksi PlayStation 3:n parhaista peleistä ja uuden konsolisukupolven myötä mahdollisuudet Second Sonilla oli vaikka mihin. Second Son näyttää ja kuulostaa kyllä todella hyvältä ja sitä on mukava pelata, mutta peli tuntuu ennemminkin teknologia demolta tai koodausharjoittelulta uuden konsolin saloihin. Pelin pääjuoni on aivan liian lyhyt ja sivutehtävät toistavat liikaa itseään ja ne eivät tuo peliin oikeastaan yhtään mitään lisäarvoa. Tämän lisäksi peliltä odottamani kunnon pomotaistelut uupuvat. Tilannetta pelastaa hieman uuseamman voiman lisääminen peliin, mutta niissä ei ole läheskään yhtä paljon munaa kuin inFAMOUS 2:ssa. Superhyökkäykset on mielestäni myös viety liian pitkälle. Lataamalla superhyökkäyksen helpoilla vihollisilla, pystyy pelin hankalampia taisteluita hoitamaan napin painalluksella. Tämän ansiosta Second Son on helppo peli. Pelasin toisen läpipeluun vaikeimmalla vaikeustasolla, mutta sekään ei peliä vaikeuttanut oikeastaan yhtään. inFAMOUS-fanit tulevat todennäköisesti hieman pettymään Second Soniin, mutta jos inFAMOUS-pelisarjaan ei ole tutustunut aikaisemmin, Second Son tarjoaa viihdyttävän pelikokemuksen, sillä perusasiat on kunnossa. Onko tämä se peli, jonka takia marssitaan kauppaan ostamaan PlayStation 4? Vastaus on ei, vaikkakin Second Son on tällä hetkellä yksi parhaista PlayStation 4:llä julkaistuista peleistä.
Plussat [+] | Miinukset [-] |
+ Näyttää ja kuulostaa NextGeniltä + Sulava ruudunpäivitys + Pelattavuus | - Lyhyt - Sivutehtävät |
Arvosana: 8-/10
MAINOS
MAINOS
1
17.04.2014 17:14
#1
1