The Crew
|
Ubisoftin kehittämä The Crew piipahti neljän päivän mittaisessa suljetussa betassa elokuun lopussa. Otimme pelin tietysti heti testiin ja selvitimme sen nykytilanteen. Julkaisu tapahtuu marraskuun puolivälissä.
The Crew yrittää tuoda ajopelien genreen jotain uutta antamalla pelaajille koko manner-Yhdysvallat hiekkalaatikoksi. Tuuman tarkkuudella Jenkkilää ei peliin tietenkään ole mallinnettu, mutta ajeltavaa pinta-alaa on silti mukana reilusti. Rannikolta rannikolle ajelee kaasu pohjassa noin tunnin verran, tosin on hyvin vaikeaa olla pysähtymättä ihailemaan maisemia vähän väliä. Aavikolla pitkälle yötä ajeltuaan ovat kukkulan takaa paljastuvat Las Vegasin valot komea näky. Maailma on myös täysin saumaton, joten latausruutuja ei tarvitse katsella kuin kisoihin liityttäessä.
Pelin juonena löytyy perinteinen kostotarina, jossa päähenkilö lähtee yhteistyössä FBI:n kanssa jahtaamaan veljensä murhannutta pahista. The Crewn maailmassa rikollisliigat ovat myös autokerhoja, joihin pelaajan täytyy soluttautua voittamalla kisoja. Tarina ei tarjoa mitään ihmeellistä, mutta tuo ainakin syitä kisojen ajamiselle. Kisamuodot ovat melko perinteisiä katukisoja, poliiseilta pakenemista ja välillä ajetaan pahiksia takaa. Juonitehtävät voi ajella läpi myös kaverin kanssa saman konsolin ääressä tai netin kautta. Mukana on pikkutehtäviä, joissa esimerkiksi pitää ajaa tietty aika mahdollisimman lujaa tai hypätä hyppyristä pitkälle. Tehtävistä ansaituilla rahoilla voi ostella uusia autoja tai viritellä vanhoja.
Kartalla ajelee aina kourallinen muita pelaajia, joiden kanssa voi sitten aiheuttaa pahennusta tai vaikka ajella kilpaa. The Crewn kisoihin mahtuu maksimissaan kahdeksan pelaajaa.
Vaikka USA:n maisemia on kiva koluta, pelin mielenkiintoa syö surkea ajotuntuma. The Crewn ajotuntuma on sataprosenttisen puhdasta arcadea. Autot ohjautuvat epärealistisesti ja pyörähtelevät omituisesti. Fysiikkamallinnus jatkaa samalla linjalla: kaiteeseen nojaamalla auto pysähtyy kuin seinään mutta mitään muuta vaikutusta kolaroinnilla ei ole, paitsi moninpelissä, jossa törmäämällä kaveriin voi auto singahtaa eteenpäin raketin lailla. Kolareissa autojen pelti menee kyllä ruttuun mutta ajotuntumaan se ei vaikuta, eikä autoja saa kokonaan lunastuskuntoon edes yrittämällä. Pienen kruisailun jälkeen peltikin suoristuu itsestään. Myös tekoäly kangertelee oudosti; välillä vastustajat jarruttelevat loppusuoralla selittämättömästi, joskus taas tekoälyvastus jättää pelaajan puremaan pölyä ihmeellisellä kiihtyvyydellä.
The Crewn idea on ihan pätevä, mutta sen ajotuntuma, fysiikkamallinnus ja tekoäly eivät ole autopeliltä vaadittavalla tasolla. Toki tulee ottaa huomioon, että kyseessä on vasta betaversio, joten isompiakin muutoksia voi olla luvassa. Ubisoftilla ja Ivory Tower -studiolla on vielä tekemistä, jos haluavat saada pelistä ajotuntumansakin osalta pelaamisen arvoisen.
MAINOS
MAINOS
1
1