Haastattelimme alkuviikosta Trackmania-pelaaja DFF-joukkueen Beatbreakeria, joka on luettavissa täältä. Seuraavaksi on aika tutustua tallikaveriin nimeltä wormi, joka on jotain muutakin kuin pelaaja. Hänen kädenjälkensä on näkynyt mm. ESL:ssä mainekkaiden ratojensa ansionsa.
Lue haastattelu:
Moro, wormi! Esittelisitkö itsesi ja tiimisi.
Kuinka haastavaa on tehdä ratoja Trackmaniaan?
Miten päästä alkuun ratojen teossa?
Mikä tekee radasta menestyksekkään?
Kaikkein ikimuistoisin kokemus Trackmaniasta?
Terveiset lukijoille?
Katso myös EMS X 1v1 livenauhoite, wormin omalta radalta:
Video DFF:stä ESL CAP 8:ssa
Video DFF:stä United League 8:ssa
Lue haastattelu:
Moro, wormi! Esittelisitkö itsesi ja tiimisi.
Terve vain! Olen 19-vuotias nuori mies Kauhajoelta, Etelä-Pohjanmaalta, ja olen pelannut Trackmaniaa kesästä 2008. Olen parhaillaan (jopa tähän vastatessa) suorittamassa asepalvelustani Tykistöprikaatissa, joten aktiivisuuteni on melko alhainen itse pelissä. Viikonppuisin minut voi kuitenkin löytää joko Trackmania Foreverin tai kakkosen puolelta. Kisa- ja radantekokokemusta löytyy molemmista, joskin en ole isoja kisoja Nationsin ilmaisella stadium-environmentilla juuri ajanut, vaan sen sijaan vahvistanut tiimiä Unitedin 6 muussa ajotyylissä ja TM2:ssa.
Pyöritin itse tiimejä FBR (FinBits Racing) ja Don (Drivers of the North) kolmen vuoden ajan, kunnes lopulta liityin täyspäiväisesti DFF:ään, jossa Beatbreakerkin ajelee. DFF on toinen Suomen kahdesta yhä pystyssä olevasta tiimistä, jonka perinteet ulottuvat aivan vuoteen 2006 ja Trackmania Nations ESWC:n julkaisuun asti. Tiimi ajoi huvikseen kisoja melko kauan, kunnes Nations Foreverissa (jossa minäkin Trackmanian onlinepelissä aloitin) se alkoi ajaa ilmaisen Nationsin stadium-environmentillä turnauksia kuten ESL ja STC eli Stadium Team Championship. Myöhemmin tiimi alkoi ajaa kisaa myös 6 muulla environmentillä, tosin rennommalla asenteella ja heikommalla taitotasolla. Viime turnauksessa keväällä taitotaso oli jo kehittynyt melko hyväksi, mutta treenattua ei juuri tullut kun oli muitakin kisoja menossa samaan aikaan. Sen lisäksi DFF on osallistunut myös TM2:n turnauksiin TWL0 (Trackmania 2 World League) ja TWL1 sekä endurance-tyylinen max 4/tiimi tyylinen FET7 (Formula ET), jossa kuskeista mukana olivat SmartDriver, Sepe ja minä. Tiimin kapteeni lienee harrii, joka vetää kisatoimintaa muutaman auttavan käden kanssa.
Pyöritin itse tiimejä FBR (FinBits Racing) ja Don (Drivers of the North) kolmen vuoden ajan, kunnes lopulta liityin täyspäiväisesti DFF:ään, jossa Beatbreakerkin ajelee. DFF on toinen Suomen kahdesta yhä pystyssä olevasta tiimistä, jonka perinteet ulottuvat aivan vuoteen 2006 ja Trackmania Nations ESWC:n julkaisuun asti. Tiimi ajoi huvikseen kisoja melko kauan, kunnes Nations Foreverissa (jossa minäkin Trackmanian onlinepelissä aloitin) se alkoi ajaa ilmaisen Nationsin stadium-environmentillä turnauksia kuten ESL ja STC eli Stadium Team Championship. Myöhemmin tiimi alkoi ajaa kisaa myös 6 muulla environmentillä, tosin rennommalla asenteella ja heikommalla taitotasolla. Viime turnauksessa keväällä taitotaso oli jo kehittynyt melko hyväksi, mutta treenattua ei juuri tullut kun oli muitakin kisoja menossa samaan aikaan. Sen lisäksi DFF on osallistunut myös TM2:n turnauksiin TWL0 (Trackmania 2 World League) ja TWL1 sekä endurance-tyylinen max 4/tiimi tyylinen FET7 (Formula ET), jossa kuskeista mukana olivat SmartDriver, Sepe ja minä. Tiimin kapteeni lienee harrii, joka vetää kisatoimintaa muutaman auttavan käden kanssa.
Kuinka haastavaa on tehdä ratoja Trackmaniaan?
Se riippuu siitä mitä tavoittelee. Kuka tahansa osaa käyttää editoria jotenkin, ja yksinkertaistettu versio auttaa alkuun jos muuten on nihkeää. Itse olen sekä perfektionisti että hutaisija, ja lopulta vain osa radoistani näkee päivänvalon ratakansioni ulkopuolelta servereillä ja muiden pelattavissa. Turnausratojen tekoa voi pitää haastavana, sillä se vaatii myös hyvää ajotaitoa ja tajua auton käyttäytymisestä eri kohdissa. Haastavinta lienee tehdä rata sopivaksi kaikentasoisille kuljettajille, sillä kun hienossa radassa hyvä kuski laskeutuu hypyt pehmeästi ja kurvit juuri kuten pitää, hitaampi kaveri lentää liian lyhyelle eikä täten voi radasta nauttia jos ei kerta maaliinkaan pääse. Itse pidän sitä helppona mikäli tavoite on hauskanpito, mutta jos tahtoo ratansa koko yhteisön näkyviin, pitää nähdä vaivaa.
Miten päästä alkuun ratojen teossa?
Kun editori on tuttu muutamien testien myötä, voi ladata netistä (www.tm-exchange.com) erilaisia ratoja ja katsella millaisia muut ovat aikojen saatossa tehneet. En kuitenkaan suosittele kopioimaan muiden tyyliä, sillä itse arvostan omaperäisyyden korkealle. Yhteisöön tutustuminen ja aktiivisuus tuovat ratojasi näkyville. Oma hauskanpito on kuitenkin tärkeintä!
Mikä tekee radasta menestyksekkään?
Siihen on monta syytä. Radan tulee olla joko erilainen ja omaperäinen, todella sulavasti ajettava, isoon turnaukseen valittu tai muuten vain näkyvä. Totuus on, että radan hyvyys ei ole verrattavissa sen saamien palkintojen (tmx:ssä ratojen arvostelujen tapa) määrään, vaan se on hyvin suhteellista. Itse löydän hyvää kaikenlaisista radoista, jokaisessa tyylissä on puolensa. Sulava ajettavuus, hyvä ideat jen ovat kuitenkin pääasioita, ja hyppyjen pehmeys auttaa asiaa myös. Mainostus ja aktiivisuus ovat kuitenkin tärkeitä ainakin alkuun mikäli tahdot huomiota.
Kaikkein ikimuistoisin kokemus Trackmaniasta?
Minulla on monia hyviä kokemuksia, joten mainitsen kaksi erilaista sellaista. Kuskina parhaita hetkiä ovat olleet kisat DFF:n parissa ja niiden aikaiset Skypekeskustelut parin tiimikaverin kanssa. Turnaukset kuten United League 8 ja 9 sekä Trackmania 2 World League 0 ja 1 olivat hienoja ajaa hyvässä seurassa, vaikka olemmekin parhaisiin suhteutettuna täysin aloittelijoita. Ratojen voittaminen noinkin alhaisella tasolla oli mukavaa, ja voitot kasvattivat nälkää tulevaisuuteen. Tämä armeijani nyt vähän sitä tosin häiritsee, mutta uskon että ensi kesänä palaan entistä ehompana.
Ratojen puolelta kokemuksia on useita, sillä olen saanut mielestäni melko kunnioitettavan määrän hyvää palautetta ja ratoja turnauksiin. Paras lienee kuitenkin juuri ennen inttiä sattunut tapaus, kun ESL:n finaaliin valittiin 1v1, 2v2 sekä tarvittaessa ratkaisijaradaksi ratani "Parrots are cool". Ajatus siitä, että pelin parhaimmisto treenasi rataani tunteja ja kävi finaalissa ratkaisevia taistoja sitä ajaen, oli hieno. Ratojani löytyy nimellä "wormi" eri tm-exchangen osioista ja mania-exchangesta, mikäli kiinnostaa kokeilla.
Ratojen puolelta kokemuksia on useita, sillä olen saanut mielestäni melko kunnioitettavan määrän hyvää palautetta ja ratoja turnauksiin. Paras lienee kuitenkin juuri ennen inttiä sattunut tapaus, kun ESL:n finaaliin valittiin 1v1, 2v2 sekä tarvittaessa ratkaisijaradaksi ratani "Parrots are cool". Ajatus siitä, että pelin parhaimmisto treenasi rataani tunteja ja kävi finaalissa ratkaisevia taistoja sitä ajaen, oli hieno. Ratojani löytyy nimellä "wormi" eri tm-exchangen osioista ja mania-exchangesta, mikäli kiinnostaa kokeilla.
Terveiset lukijoille?
Terveisiä tiimikavereille, eritoten Sepelle ja Rediezille Skypeilloista ja Beatbreakerille mahdollisuudesta päästä kertomaan pelistä tänne. Kiitos myös pitkäikäisille ja muille hyville pelikavereilleni, tiedätte ketä te olette <3 Terveisiä myös siviiliin täältä armeijasta, TJ on enää 285!
Katso myös EMS X 1v1 livenauhoite, wormin omalta radalta:
Video DFF:stä ESL CAP 8:ssa
Video DFF:stä United League 8:ssa
MAINOS
MAINOS
1
08.09.2012 12:16
#1
1