Tervetuloa lukemaan ohjenuortta BF3-klaanin perustamiseen! Tämä artikkeli sisältää hyvin paljon perusasiaa niille, joilta puuttuu klaanikokemus Battlefieldistä kokonaan.
Onnistuminen FPS-peleissä riippuu pitkälti ihan omasta itsestään. Artikkelissa käydäänkin lävitse hieman vaatimuksia ihmisenä ja pelaajana kehittymiselle. Omia kysymyksiään voi esittää kommenteissa.
[TROLOL]VAROITUS![/TROLOL]
Tämä artikkeli sisältää sopimatonta kielenkäyttöä ja oikeita mielipiteitä, jotka voivat aiheuttaa närkästystä väärämielisten ja idioottien keskuudessa.
[TROLOL]VAROITUS![/TROLOL]
Tämän eepoksen luoja, minä - Wallberg, on Gaming.fi:n bloggaaja ja kokenut BF-pelaaja, Team Finlandin kapteeni ja team Egoston avainhahmoja.
Aloitetaan perusteista. Battlefield 3 -joukkue koostuu esimerkiksi:
ja ilmakentissä:
tai:
Klaanin kokoaminen
Suositeltava klaanin koko 8v8-muodossa on 10-12 pelaajaa, 5v5 / 4v4 -muodoissa 6-8 pelaajaa. Yritä ensin löytää itsellesi kolme kaveria, jolla voitte alkaa rakentaa joukkuetta. Tärkein tekijä klaanin selviytymiseen on pelaamisen jälkeen hauskanpito. Toiseksi tulee klaanin kapteenin kyky ylläpitää joukkuetta. Kolmen kaverin kanssa johtajan valitseminen on yleensä vaikeaa ja sitä ei suositella. Neljä ihmistä pystyy päättämään keskenään tärkeistä asioista.
Mistäs sitten löydät nämä kaverit? Sankareita voi etsiä Gaming.fi:n pelaajamarketista, CB:n / ESL:n foorumeilta, Battlelogista - tai itse pelistä. Kannattaa aina kertoa tiimisi tavoitteet ja varmistaa, että Klaanilla ja sen Pelaajilla on sama suunta ja tavoitehorisontti. 8-10 pelaajan pyörittäminen täydellä teholla vaatii luonnostaan johtajaa. Nyt ei tarkoiteta inttijohtajaa tai toimitusjohtajaa, vaan jotakuta, joka tekee päätökset, kun joukkue on keskenään eri mieltä asioista. Miten te johdatte omaa räpiskäänne on tietenkin oma asianne, enkä jaa täällä mitään pedagogisia oppitunteja. Ideana on antaa yleiskuvaa miten menestyvä BF-klaani toimii.
Klaanilla luonnollisesti täytyy olla myös joku yhteinen kommunikaatiokanava. Itse olen henkilökohtaisesti todennut kotisivut/foorumit kaikista turhimmaksi muodoksi. Foorumeille ei kuitenkaan kukaan jaksa laittaa mitään, ne ammottavat yhtä tyhjinä kuin kotisivujen kävijämäärät. Ainakin 99 % tapauksissa.
mIRC / X-Fire / ICQ (vain jos olet saksalainen, ei ihmisille!) toiminevat parhaiten. Omia IRC-kanavia voi luoda helposti, sinne saa kivasti oman hallintorakenteenkin - jos niin tahtoo - ja kaikki voivat psätätä ja spämmätä. Yhteydenpito on (ainakin lähes) välitöntä. Oma kotipesä kannattaa pitää puhtaana, älkää antako turhien peelojen roikkua omalla kanavallane - sitä varten on kollaasiokanavat kuten #Gaming.fi.
Kivikkoinen alku
Itse en ole pitänyt suomalaisia tiimejä juuri minään, mutta sitä ei kannata sanoa ääneen. Ihmiset närkästyvät. Hyvä tapa aloittaa matsien harjoittelu on todellakin löytää joku omaa tasoa peilaava joukkue, jolle mieluiten häviätte. Jatkuvasti. Ajatelkaa mitä he tekivät oikein, älkääkä alentuko pohtimaan mitä itse teitte väärin. Mitä ratkaisuja he tekivät? Kävelivätkö he vain teidän ylitsenne, jos teillä oli muka kaikki oikeat paikat? Tuskinpa. Vastustajanne todennäköisesti voittavat aina siksi, että teitte itse huonoja ratkaisuja ja he vähemmän.
Pään takominen seinään on se tapa, jolla jokainen on pelaamisen aloittanut. Jos tekemäsi joukkue on enimmäkseen kännissä pelaavia +40-vuotiaita, tulette saamaan turpaan aika usein. Get used to it. Battlefield 3 on hyvin armoton peli - yksi virhe voi maksaa koko pelin, eikä korjausliikkeitä ole montaa. Siksi rökeletappioksi kuvailtu 150-0 voi tuntua voittajan mielestä äärimmäisen tiukkana ja tappion kärsineen silmissä äärimmäisen nöyryyttävänä. Ei voi/saa lannistua.
Eniten Battlefield-tiimeistä arvostetaan (menestyneiden jälkeen) niitä jotka ovat täsmällisiä, hyvätapaisia ja vähäpuheisia. Varsinkin matsien aikana. Piirit ovat pienet - ylenpalttinen vinkuminen voi aiheuttaa sen, ettei kukaan halua vapaaehtoisesti pelata teitä vastaan. Kun olette saavuttaneet pisteen, ettei kukaan enää halua harjoitella teitä vastaan, on aika mennä turnauksiin/laddereihin, joissa vastustajilla ei enää pahemmin ole vaihtoehtoja. Vaikka klaanisi olisi perseestä pelillisesti - pelejä löytyy. Jos klaanisi on perseestä myös henkisesti niin kannattaa osallistua turnauksiin.
Taktinen suoriutuminen ja sen merkitys
Muistakaa hyvä herrasväki, BF on ennenkaikea klaanipeli jossa yksittäissuoritus on vain kahdeksasosa kokonaisuudesta. Se ei kuitenkaan hyväksy sitä, että te kaikki kahdeksan voitte olla niin paskoja, että häviätte ns. helpot tilanteet. Jos joku tähän kykenee, niin se on omaa huonoutta ja heikkoa sijoittumistaitoa. BF on paikkapeli - varsinkin Seine. Vääriin paikkoihin ajautuminen on suurin syy, miksi yksi mies tappaa neljä miestä yhdelle lipulle. Siihen ei tarvita minkäänlaista makroa, koodia tai bottia. Miettikää, tai jos ette siihen kykene niin pyytäkää kaverianne miettimään missä ja milloin on paras aika haastaa vihollinen. Missä haluat käydä 1v1, missä haluat puolustaa ja minne haluat vihollisen menevän.
Otetaan esimerkki.
Bazaarin B-lippu on saatu haltuun, koska suoritit ylivoimaisen yksilösuorituksen ja frägäsit kaikki vihun assut ihan omin kätösin, käppäsit lipun. Nyt uberbattlefieldsankari-aivosi raksuttavat: haluan jatkaa hyökkäystä lipulle C, jostain käsittämättömästä syystä. Koska äskön tapoin 4 miestä B:ltä, niin kaikista oletettavinta on että nämä yksilöt syntyvät C-lipulle ja haluvat päästä takaisin B:lle.
Jos kaikki kuolivat samaan aikaan, on todettava että he syntyvät samaan aikaan. Koska spawnipisteitä C:lle on 4 yleistä ja 1800 randomia, on oletettavaa että vihollinen tulee "banaanista". Menet siis betonimöhkäleen taakse katsomaan josko he 10 sekunnin päästä tulevat sieltä. Jos eivät tule - he kiertävät tai ovat idiootteja.
Muistakaa, että idiotismi on taktiikka ja sitä hyödynnetään häikäilemättömästi!
Battlefield ei ole CS eikä CoD. 5v5 Defuse/Plant voitte unohtaa heti. S&D:ssä voitte tehdä kuusikin kertaa dramaattisia virheitä ja yhä päästä tasoihin. Te voitte olla poissa koneelta yhtä monta kertaa yhden puolen aikana ja siltä pystytte yhä voittamaan koko pelin. Battlefieldissä yksi virhe - yksi väärä missclick / sijoitus - ja maksatte siitä heti. Voitte hävitä koko pelin yhteen virheeseen. Onneksenne, sama on myös toistepäin. Yksi ainoa hyvä onnenkantamoinen ja voitte kääntää koko pelin ylösalaisin. Oikeilla ratkaisuilla, todella kylmillä hermoilla ja fiksulla päättelyllä voitte kääntää 140-30 tilanteen 0-14 voitoksi.
Oikotie huipulle?
Miten teette joukkueestanne huipputiimin? No ette ainakaan kuukaudessa. Mitä nopeammin saatte karsittua virheiden määrän minimiin staattisesta pelistä ja mitä nopeammin pääsette dynaamiseen peliin, jossa roolit vaihtuvat aina sen mukaan mitä oikeasti tarvitaan - ja missä, osaatte hyökätä oikeaan aikaan oikealla painolla, puolustaa niitä lippuja mitä kannattaa puolustaa... Olette jo korkealla.
Kootut vinkit ja ohjeet
Yleisimpiä kenttiä:
Seine Crossing - jalkaväki/panssarikenttä, jossa tärkeimpinä lippuina voidaan pitää D- / C-lippuja. Venäläisvoittoinen kenttä.
Grand Bazaar - jalkaväkikenttä, jossa B-lipulla on suurin merkitys. Kenties tasapainoisin kenttä.
Operation Métro - armoton jalkaväkikenttä, jossa kaikki painopiste on B-lipulla. Jenkkejä vahvasti suosiva.
Teheran Highway - Pääasiassa jalkaväkikenttä, jossa APC:lla ja vaunulla ei ole niin suurta merkitystä kuin esimerkiksi Seine Crossingissa. Suhteellisen tasapainoinen kenttä. Tärkein lippu lienee A.
Caspian Border - ilmakenttä, ilmaherruus kaiken A&O - jalkaväellä kuitenkin merkitystä.
Operation Firestorm - ilmakenttä, jalkaväellä minimaalinen merkitys.
Kharq Island - ilmakenttä, jalkaväellä minimaalinen merkitys.
Näitä kenttiä pelataan eniten. Lisäksi voidaan laskea B2K-kartat, jotka ovatkin sitten jo huomattavasti haastavampia.
Yleisesti ottaen aluksi kannattaa sopia staattiset roolitukset - kuka tekee mitäkin. Näitä rooleja harjoitellaan, kunnes ne toimivat. Tavoiteltavana lopputuloksena on kuitenkin täysin dynaaminen kahdeksan pelaajan fuusio, joka pystyy sopimaan keskenään lennosta pidettävät paikat ja tärkeimmät tehtävät. Luonnollisesti tätä varten joutuu jonkin verran harjoittelemaan.
Joukkueelle tärkeitä sivustoja:
BFstuff (Uusi UP-North)
ESL (battlefield-osio)
Clanbase
ja IRC-kanavia @ Quakenet:
Työkaluja:
Ilman näitä kahta ei gläänisi pärjää mutta muuta et tarvitse. Onnea matkaan.
Onnistuminen FPS-peleissä riippuu pitkälti ihan omasta itsestään. Artikkelissa käydäänkin lävitse hieman vaatimuksia ihmisenä ja pelaajana kehittymiselle. Omia kysymyksiään voi esittää kommenteissa.
[TROLOL]VAROITUS![/TROLOL]
Tämä artikkeli sisältää sopimatonta kielenkäyttöä ja oikeita mielipiteitä, jotka voivat aiheuttaa närkästystä väärämielisten ja idioottien keskuudessa.
[TROLOL]VAROITUS![/TROLOL]
Tämän eepoksen luoja, minä - Wallberg, on Gaming.fi:n bloggaaja ja kokenut BF-pelaaja, Team Finlandin kapteeni ja team Egoston avainhahmoja.
Aloitetaan perusteista. Battlefield 3 -joukkue koostuu esimerkiksi:
- 4 jalkaväenpelaajasta (assusta)
- 3 Vaunupelaajasta
- Tankki / APC
ja ilmakentissä:
- 4 jalkaväkeä / tankkia
- 2 kopteriin
- 2 jetteihin
tai:
- 5 jalkaväkeä / tankkia
- 2 kopteriin
- 1 jettiin
Klaanin kokoaminen
Suositeltava klaanin koko 8v8-muodossa on 10-12 pelaajaa, 5v5 / 4v4 -muodoissa 6-8 pelaajaa. Yritä ensin löytää itsellesi kolme kaveria, jolla voitte alkaa rakentaa joukkuetta. Tärkein tekijä klaanin selviytymiseen on pelaamisen jälkeen hauskanpito. Toiseksi tulee klaanin kapteenin kyky ylläpitää joukkuetta. Kolmen kaverin kanssa johtajan valitseminen on yleensä vaikeaa ja sitä ei suositella. Neljä ihmistä pystyy päättämään keskenään tärkeistä asioista.
Mistäs sitten löydät nämä kaverit? Sankareita voi etsiä Gaming.fi:n pelaajamarketista, CB:n / ESL:n foorumeilta, Battlelogista - tai itse pelistä. Kannattaa aina kertoa tiimisi tavoitteet ja varmistaa, että Klaanilla ja sen Pelaajilla on sama suunta ja tavoitehorisontti. 8-10 pelaajan pyörittäminen täydellä teholla vaatii luonnostaan johtajaa. Nyt ei tarkoiteta inttijohtajaa tai toimitusjohtajaa, vaan jotakuta, joka tekee päätökset, kun joukkue on keskenään eri mieltä asioista. Miten te johdatte omaa räpiskäänne on tietenkin oma asianne, enkä jaa täällä mitään pedagogisia oppitunteja. Ideana on antaa yleiskuvaa miten menestyvä BF-klaani toimii.
Klaanilla luonnollisesti täytyy olla myös joku yhteinen kommunikaatiokanava. Itse olen henkilökohtaisesti todennut kotisivut/foorumit kaikista turhimmaksi muodoksi. Foorumeille ei kuitenkaan kukaan jaksa laittaa mitään, ne ammottavat yhtä tyhjinä kuin kotisivujen kävijämäärät. Ainakin 99 % tapauksissa.
mIRC / X-Fire / ICQ (vain jos olet saksalainen, ei ihmisille!) toiminevat parhaiten. Omia IRC-kanavia voi luoda helposti, sinne saa kivasti oman hallintorakenteenkin - jos niin tahtoo - ja kaikki voivat psätätä ja spämmätä. Yhteydenpito on (ainakin lähes) välitöntä. Oma kotipesä kannattaa pitää puhtaana, älkää antako turhien peelojen roikkua omalla kanavallane - sitä varten on kollaasiokanavat kuten #Gaming.fi.
Kivikkoinen alku
Itse en ole pitänyt suomalaisia tiimejä juuri minään, mutta sitä ei kannata sanoa ääneen. Ihmiset närkästyvät. Hyvä tapa aloittaa matsien harjoittelu on todellakin löytää joku omaa tasoa peilaava joukkue, jolle mieluiten häviätte. Jatkuvasti. Ajatelkaa mitä he tekivät oikein, älkääkä alentuko pohtimaan mitä itse teitte väärin. Mitä ratkaisuja he tekivät? Kävelivätkö he vain teidän ylitsenne, jos teillä oli muka kaikki oikeat paikat? Tuskinpa. Vastustajanne todennäköisesti voittavat aina siksi, että teitte itse huonoja ratkaisuja ja he vähemmän.
Pään takominen seinään on se tapa, jolla jokainen on pelaamisen aloittanut. Jos tekemäsi joukkue on enimmäkseen kännissä pelaavia +40-vuotiaita, tulette saamaan turpaan aika usein. Get used to it. Battlefield 3 on hyvin armoton peli - yksi virhe voi maksaa koko pelin, eikä korjausliikkeitä ole montaa. Siksi rökeletappioksi kuvailtu 150-0 voi tuntua voittajan mielestä äärimmäisen tiukkana ja tappion kärsineen silmissä äärimmäisen nöyryyttävänä. Ei voi/saa lannistua.
Eniten Battlefield-tiimeistä arvostetaan (menestyneiden jälkeen) niitä jotka ovat täsmällisiä, hyvätapaisia ja vähäpuheisia. Varsinkin matsien aikana. Piirit ovat pienet - ylenpalttinen vinkuminen voi aiheuttaa sen, ettei kukaan halua vapaaehtoisesti pelata teitä vastaan. Kun olette saavuttaneet pisteen, ettei kukaan enää halua harjoitella teitä vastaan, on aika mennä turnauksiin/laddereihin, joissa vastustajilla ei enää pahemmin ole vaihtoehtoja. Vaikka klaanisi olisi perseestä pelillisesti - pelejä löytyy. Jos klaanisi on perseestä myös henkisesti niin kannattaa osallistua turnauksiin.
Taktinen suoriutuminen ja sen merkitys
Muistakaa hyvä herrasväki, BF on ennenkaikea klaanipeli jossa yksittäissuoritus on vain kahdeksasosa kokonaisuudesta. Se ei kuitenkaan hyväksy sitä, että te kaikki kahdeksan voitte olla niin paskoja, että häviätte ns. helpot tilanteet. Jos joku tähän kykenee, niin se on omaa huonoutta ja heikkoa sijoittumistaitoa. BF on paikkapeli - varsinkin Seine. Vääriin paikkoihin ajautuminen on suurin syy, miksi yksi mies tappaa neljä miestä yhdelle lipulle. Siihen ei tarvita minkäänlaista makroa, koodia tai bottia. Miettikää, tai jos ette siihen kykene niin pyytäkää kaverianne miettimään missä ja milloin on paras aika haastaa vihollinen. Missä haluat käydä 1v1, missä haluat puolustaa ja minne haluat vihollisen menevän.
Otetaan esimerkki.
Bazaarin B-lippu on saatu haltuun, koska suoritit ylivoimaisen yksilösuorituksen ja frägäsit kaikki vihun assut ihan omin kätösin, käppäsit lipun. Nyt uberbattlefieldsankari-aivosi raksuttavat: haluan jatkaa hyökkäystä lipulle C, jostain käsittämättömästä syystä. Koska äskön tapoin 4 miestä B:ltä, niin kaikista oletettavinta on että nämä yksilöt syntyvät C-lipulle ja haluvat päästä takaisin B:lle.
Jos kaikki kuolivat samaan aikaan, on todettava että he syntyvät samaan aikaan. Koska spawnipisteitä C:lle on 4 yleistä ja 1800 randomia, on oletettavaa että vihollinen tulee "banaanista". Menet siis betonimöhkäleen taakse katsomaan josko he 10 sekunnin päästä tulevat sieltä. Jos eivät tule - he kiertävät tai ovat idiootteja.
Muistakaa, että idiotismi on taktiikka ja sitä hyödynnetään häikäilemättömästi!
Battlefield ei ole CS eikä CoD. 5v5 Defuse/Plant voitte unohtaa heti. S&D:ssä voitte tehdä kuusikin kertaa dramaattisia virheitä ja yhä päästä tasoihin. Te voitte olla poissa koneelta yhtä monta kertaa yhden puolen aikana ja siltä pystytte yhä voittamaan koko pelin. Battlefieldissä yksi virhe - yksi väärä missclick / sijoitus - ja maksatte siitä heti. Voitte hävitä koko pelin yhteen virheeseen. Onneksenne, sama on myös toistepäin. Yksi ainoa hyvä onnenkantamoinen ja voitte kääntää koko pelin ylösalaisin. Oikeilla ratkaisuilla, todella kylmillä hermoilla ja fiksulla päättelyllä voitte kääntää 140-30 tilanteen 0-14 voitoksi.
Oikotie huipulle?
Miten teette joukkueestanne huipputiimin? No ette ainakaan kuukaudessa. Mitä nopeammin saatte karsittua virheiden määrän minimiin staattisesta pelistä ja mitä nopeammin pääsette dynaamiseen peliin, jossa roolit vaihtuvat aina sen mukaan mitä oikeasti tarvitaan - ja missä, osaatte hyökätä oikeaan aikaan oikealla painolla, puolustaa niitä lippuja mitä kannattaa puolustaa... Olette jo korkealla.
Kootut vinkit ja ohjeet
Yleisimpiä kenttiä:
Seine Crossing - jalkaväki/panssarikenttä, jossa tärkeimpinä lippuina voidaan pitää D- / C-lippuja. Venäläisvoittoinen kenttä.
Grand Bazaar - jalkaväkikenttä, jossa B-lipulla on suurin merkitys. Kenties tasapainoisin kenttä.
Operation Métro - armoton jalkaväkikenttä, jossa kaikki painopiste on B-lipulla. Jenkkejä vahvasti suosiva.
Teheran Highway - Pääasiassa jalkaväkikenttä, jossa APC:lla ja vaunulla ei ole niin suurta merkitystä kuin esimerkiksi Seine Crossingissa. Suhteellisen tasapainoinen kenttä. Tärkein lippu lienee A.
Caspian Border - ilmakenttä, ilmaherruus kaiken A&O - jalkaväellä kuitenkin merkitystä.
Operation Firestorm - ilmakenttä, jalkaväellä minimaalinen merkitys.
Kharq Island - ilmakenttä, jalkaväellä minimaalinen merkitys.
Näitä kenttiä pelataan eniten. Lisäksi voidaan laskea B2K-kartat, jotka ovatkin sitten jo huomattavasti haastavampia.
Yleisesti ottaen aluksi kannattaa sopia staattiset roolitukset - kuka tekee mitäkin. Näitä rooleja harjoitellaan, kunnes ne toimivat. Tavoiteltavana lopputuloksena on kuitenkin täysin dynaaminen kahdeksan pelaajan fuusio, joka pystyy sopimaan keskenään lennosta pidettävät paikat ja tärkeimmät tehtävät. Luonnollisesti tätä varten joutuu jonkin verran harjoittelemaan.
Joukkueelle tärkeitä sivustoja:
BFstuff (Uusi UP-North)
ESL (battlefield-osio)
Clanbase
ja IRC-kanavia @ Quakenet:
- #Battlefield.fi
- #Gaming.fi
- #BF3
- #Clanbase.bf3
- #esl.bf3
- #bf3.wars
Työkaluja:
- IRC, (mIRC, irssi, tms)
- keskustelutyökalu (TS3, Ventrilo, Mumble)
Ilman näitä kahta ei gläänisi pärjää mutta muuta et tarvitse. Onnea matkaan.
MAINOS
MAINOS
<<12>>
Team: [PPS]
04.02.2012 16:04
#1
04.02.2012 16:44
#2
VMP
SM
04.02.2012 19:10
#3
Team: [KG]
05.02.2012 21:24
#4
Team: «AI»
05.02.2012 22:58
#5
Tosiaan haluaisin vain lisätä, että te kaveriporukat jotka pelailette (esim. pcw :tä) niin rekisteröikää rohkeasti ESL :ään, sillä 4 :n porukka riittää aloittamaan suuremmankin projektin ja ei ne nyt niin vakavia liigoja ole, että pitäis vuosi treenata ennenku ekaa matsia uskaltaa pelata.
T. Fonillius,
Artificial Intelligence.
Team: =[FiRe]=
06.02.2012 12:23
#6
Mutta tuohon Fonilliuksen kommenttiin - ESL voisi esim. meille olla muuten se paikka mutta jos ei ole oikein pärjääviä jettejä niin taitaa ilmakartoissa olla melkoinen selkäsauna edessä... Tämä pataljoona lähteekin Up-Nortista liikenteeseen :)
06.02.2012 13:42
#7
06.02.2012 16:09
#8
Dice sais buffaa snipuja, ku niitä ei pahemmin nää klaani matseis.
Snipa ei vain sovi bäfään, koska lähitaisteluja on paljon vähemmän kuin esim codissa ja avomaastoa on enemmän. Snipa olisi liian op.
Team: [KG]
06.02.2012 17:43
#9
Dice sais buffaa snipuja, ku niitä ei pahemmin nää klaani matseis.
Snipa ei vain sovi bäfään, koska lähitaisteluja on paljon vähemmän kuin esim codissa ja avomaastoa on enemmän. Snipa olisi liian op.
Itse oon taas huomannu et Mod 0 on hyvä myös läheltä. Grippi ja joku 3-7 zoom tai ihan perus pistekkin käy niin voi matsaa lähellä että kauempaa. loppu riippuukin sitten näytön koosta ja resoista.
06.02.2012 19:50
#10
06.02.2012 23:06
#11
Dice sais buffaa snipuja, ku niitä ei pahemmin nää klaani matseis.
Snipa ei vain sovi bäfään, koska lähitaisteluja on paljon vähemmän kuin esim codissa ja avomaastoa on enemmän. Snipa olisi liian op.
Itse oon taas huomannu et Mod 0 on hyvä myös läheltä. Grippi ja joku 3-7 zoom tai ihan perus pistekkin käy niin voi matsaa lähellä että kauempaa. loppu riippuukin sitten näytön koosta ja resoista.
tietääkseni Snipujen osalta tulee "aggressive recon" tyylinen muutos.
läheltä (huom vain läheltä) pystyy tappaa rinnasta, kurkusta tai päästä 1 luodilla (ja toinen HUOM. VAIN BOLT-Action sniput)
tämä tuo osittain reconit takas peliin että ei tule kuset housuun jos kaveri pääsee lähelle.
eli tuo vähän BC2 tyylistä tarkkuus ammuntaa nyt BF3.
tosin sen matkan pituudesta en tiiä.
07.02.2012 04:29
#12
Team: [KG]
07.02.2012 06:18
#13
Dice sais buffaa snipuja, ku niitä ei pahemmin nää klaani matseis.
Snipa ei vain sovi bäfään, koska lähitaisteluja on paljon vähemmän kuin esim codissa ja avomaastoa on enemmän. Snipa olisi liian op.
Itse oon taas huomannu et Mod 0 on hyvä myös läheltä. Grippi ja joku 3-7 zoom tai ihan perus pistekkin käy niin voi matsaa lähellä että kauempaa. loppu riippuukin sitten näytön koosta ja resoista.
tietääkseni Snipujen osalta tulee "aggressive recon" tyylinen muutos.
läheltä (huom vain läheltä) pystyy tappaa rinnasta, kurkusta tai päästä 1 luodilla (ja toinen HUOM. VAIN BOLT-Action sniput)
tämä tuo osittain reconit takas peliin että ei tule kuset housuun jos kaveri pääsee lähelle.
eli tuo vähän BC2 tyylistä tarkkuus ammuntaa nyt BF3.
tosin sen matkan pituudesta en tiiä.
Eli welcome bunnyhopping quick scope LI-DA-DI-DA Straight Pull Bolt MW wannabies pääsee hyppii silmille.
07.02.2012 16:56
#14
08.02.2012 08:50
#15
08.02.2012 11:41
#16
Tuosta ilmaherrudesta kysyisin vaan , että onko noissa sit kiellettyä maalaamasta vihollis jettejä tai kopteria niillähän ei tee mitään enää sitten kun maalattu.Voit tiputtaa javelinilla,tankilla kaikilla missä guided missile ja lähtee vielä kerta laakista.Siellä ei paljon ilmassa herrastella kovin pitkään...vai miten on ? Battle 2 oli ihan eriasia.
On aivan sallittu. Ja kyllä, onhan se hyvä keino päästä jeteistä eroon - elleivät jettipilot olisi niin hyviä, että osaavat väistää kaikki javelinit.
ECM jammer estää javelukon / stingerilukon saamisen. Kopterissä käytössä on kaksi ECM-jammeria, joka tekee siitä käytännössä lukkiutumattoman.
Vaunun Guided Missile olisi muuten hyvä juttu; paitsi että silloin menetät elintärkeän Canister Shellin vihollisen AT-pelaajia vastaan. Ja kopteri tuhoaa kaikki vaunut heti ilmaherruuden saatuaan - siinä menee Firestormin kaltaisessa kentässä noin 20 sekuntia.
Kahden jetin / kopterin alla voidaan sanoa;
Mitä tahansa teet maassa, oli sulla siellä 8 stingeriä tai 6 stingeriä + SOFLAM + Javelin niin saatte parhaimmillaan yhden jetin alas - se jättää kopterin ja toisen jetin vielä ilmaan.
BF3 vihollisten jettien saaminen alas on lähes yhtä vaikeaa kuin BF2. Jos jetit osaavat siis pelata.
08.02.2012 11:47
#17
Jaa aika moni on ihan eri mieltä sitten firestormista se on melkeen se ainut mappi misä inffi voi tehä jotakin jos menettää ilman. Muuten loistava perus guide kaikille jotka haluaa klaani sceneen mukaan.
Joo. Meillä on vertauspohjalla GIANTSin pelaama peli jotakin vahvaa ilmaklaania vastaan, jossa GIANTSit voittivat pitämällä kaikki kahdeksan jätkää piilossa rakennushalleissa.
Tosin siihen aikaan tämä ilmapainotteinen joukkue ei osannut käyttää kopteriaan/tankkejaan niin hyvin kuin nykyään.
Ongelmaksi nousee varsinkin A:n ja B:n katot. Kun vihollisella on ilmaherruus (4 miestä ilmassa, kaksi jettiä rapeemassa basea ja kopteri tuhoamassa kaiken mikä näkyy) sen pitäisi pyrkiä ottaa lippu kerrallaan: molemmat panssarivaunut + kaksi inffiä per lippu. Sitten he etsivät lippualueelta herrasmiehen, frägäävät sen ja powercappivat lipun. Toinen inffeistä jää kyttäämään spawnia ja vaunut pitävät päät alhaalla.
Lisäjoukkoja menetettävälle lipulle ei saa kuin Squadin kautta, mutta silloinkin pitää ottaa poikia irti puolustamasta toista lippua.
Firestormin pitäminen pelkästään kahdeksalla inffillä vaatii vihollisen huonoutta, ei omien inffien hyvyyttä. Periaatteessa voit selvitä jos menetät ilmaherruuden hetkeksi - pitkäaikainen ilmaherruuden menettäminen tuhoaa tiimin.
08.02.2012 13:22
#18
08.02.2012 13:36
#19
Täsähän oli pointtina vaan se että firestormissa pystyt jotakin tekemään ja omasta kokemuksesta voin sanoa että kun caspianis/khargis häviää ilman niin sitten hävitäänkin kunnolla ticket wise.
Omasta kokemuksesta voin sanoa että firestormissa häviää myös. End of story
Team: [LB]
08.02.2012 18:08
#20
Katos poikaa.. taistelut siis jatkuvat vieläkin ;)
<<12>>