Suoritamme lihasmuistin avulla suurimman osan siitä mitä teemme. Portaiden nousu, kynällä kirjoittaminen, kytkimen nosto, näppäimistön käyttö ja niin edelleen. Lihasmuisti on seurausta toistosta, joita olemme suorittaneet. Aivomme, hermostomme ja lihaksemme tekevät yhteistyötä ja samalla oppivat tekemään tiettyjä asioita "automaattisesti" ja nopeasti, kun riittävä määrä toistoja on saavutettu.
Olet varmaan joskus nähnyt todella vanhoja, lapsena, itse tekemisiä piirustuksia tai kirjoitelmia. Näissä pitkään työstetyissä töherryksissä suorat linjat eivät ole suoria ja kirjoituksen jälki on karkeaa. Nykyään kirjoittaminen käsin todennäköisesti onnistuu sitä liiemmin ajattelematta.
Milloin viimeksi olet miettinyt askeleitasi, kun olet kävellyt jonkun tutun paikan, kotisi tai esimerkiksi oppilaitoksesi portaita? Jalkasi muistavat askelmat, joten voit todennäköisesti vaikka juosta ne ylös ilman ongelmia. Ehkä olet pelatessasi joskus sattumalta ampunut jonkun, ennekuin ehdit edes itse tajuta sitä?
Toistoilla nämäkin, ehkä mitättömiltä tuntuvat "taidot", ovat kehittyneet nopeammiksi, paremmiksi ja automaattisemmiksi lihasmuistin ansiosta.
Mitä tämän tyylinen tylsä tarina tekee peliaiheisella sivustolla?
Pelien pelaaminen, erityisesti nopeiden FPS- ja RTS-pelien pelaaminen, perustuu pitkälle lihasmuistiin. Muistat ehkä, kun aloitit pelaamaan Call of Dutyä tai jotain vastaavaa FPS-peliä. Tilastosi olivat pohjamutaa ja ammuit todella monista helpoista kohteista ohi. Hiiri ei liikkunut ja näppäimiä liikkuaksesi piti tiirailla näppäimistöstä.
Tänä päivänä satojen tai jopa tuhansien pelituntien jälkeen olet taas aivan eri tasolla. Kokemuksen turvin ammut nurkan takaa juoksevan pelaajan leikiten "nollareflekseillä". Näppäimistöllä lepäävä kätesi asettuu pelissä käytettäville näppäimille automaattisesti ja liikkumisesi on ripeää.
Aivosi ovat näiden tuntien aikana (kuolemien ja erehdysten kautta) oppineet ja lihaksesi tavallaan muistavat kuinka paljon hiirikättä tarvitsee liikuttaa mihinkin kohteeseen tai miten tietyssä tilanteessa tulee toimia. Asia saattaa alkuun kuulostaa hölmöltä, mutta tämä on yksi ihmisen oppimisen perusperiaatteista. Pelatessasi tämä lihasmuisti kehittyy jatkuvasti ja nopeutuu.
Satunnaisesti tapahtuu myös näitä artikkelin alkuosiossa mainittuja refleksilaukauksia. Ammut eteesi ilmestyvän vastustajan heilautuksella, ennen kuin ehdit edes itse tajuta sitä. Tässä aivo-hermosto-lihakset-kolmikko toimivat parhaimmillaan. Tilannetta voisi verrata esimerkiksi autolla ajoon. Ajat 80 kilometrin tuntivauhtia maantiellä, kun eteesi hyppää puskasta hirvi. Jarrupoljin painuu pohjaan sitä liiemmin ajattelematta erittäin nopeasti.
Parhaat ammattilaiset ampuvat sinut ennen kuin ehdit edes kunnolla reagoida. He ovat pelanneet sinua kauemmin, tehokkaammin ja kuormittaneet aivojaan enemmän.
Lihasmuistin, eli toisinsanoen tähtäämisen, kehitys kuitenkin hidastuu melko ratkaisevasti aloittamisen jälkeen. Pelaamisen määrän ratkaiseva lisääminenkään ei ole ratkaisu.
Ammattilaisten harjoittelutavat
Edesmenneen Championship Gaming Seriesin joukkueen Chicago Chimeran huippupelaaja David "deLiGHT" Light kehitti keinon harjoittaa lihasmuistia erityisesti Counter-Strike 1.6 ja Counter-Strike: Source peleissä. Hän keksi, että vastustajiin tähtäämistä voi harjoittaa ehdollistamalla lihasmuistia. Hän loi muutaman kartan, joilla lihasmuistia voi harjoittaa pelitarkoituksiin. Kartat sisältävät näkökentän sisällä olevia tähtäyspisteitä, joihin on tarkoitus tähtäillä mahdollisimman nopeasti. Tällä tavalla ärsyke lisääntyy huomattavasti ja lihasmuisti kehittyy huimaa vauhtia.
Harjoitusta näillä "tähtäysristikoilla" voi tehdä esimerkiksi 3-4 kertaa viikossa noin 30 minuuttia kerrallaan.. Muissa peleissä, joille näitä 'Muscle Memory' karttoja ei ole vielä tehty, ristikon voi luoda mielessään esimerkiksi tähtäilemällä oviaukon eri reunoihin erilaisilta etäisyyksiltä. Harjoitellessa ei ole todellakaan välttämätöntä ampua, vain tähtäillä.
Harjoittelua Counter-Striken kartoissa voi esimerkiksi toteuttaa tekemällä yhden leveys- tai pystykierroksen kerralla ja käymällä näin koko kierroksen läpi. Harjoitustapaa kannattaa vaihdella ärsykkeen lisäämiseksi esimerkiksi järjestystä tai etäisyyttä vaihtelemalla. Tätä harjoitustapaa soveltamalla voi myös lämmitellä ennen matsin alkua esimerkiksi tähtäilemällä tiimikavereiden päihin mahdollisimman nopeasti. Esimerkkiä ristikon suorittamisesta voi esimerkiksi katsoa tästä videosta.
deLiGHT huomasi myös, että hiiren herkkyyden ainainen vaihtelu ei auta tähtäämisen nopeutta ollenkaan. Vaihtelu pikemminkin vaikeuttaa asioita. Hiiren herkkyyttä vaihtamalla, asetat aivot tilanteeseen, jossa niiden täytyy oppia uudestaan kaikki niiden oppimat asiat. Hiiren herkkyyttä vaihtamalla edessä on siis jälleen tuhansien tuntien toistot, että saat taitosi samalle tasolle entisen herkkyytesi kanssa, johon olet ehkä jo ehtinyt tottua.
Toimiiko se?
Kuten sanottua, muutamat maailman huippuammattilaisista ovat tämän tavan takana ja monet ammattilaiset myös käyttävät tätä 'lihasmuistin ehdollistamista' harjoitellessaan. Normaalille viihdettä haluavalle public-pelaajalle tämä ei välttämättä ole vaivan arvoista, mutta klaaneissa pelaaville ja menestymisen haluisille pelaajille varmasti kokeilemisen arvoinen kokemus.
Totta kai on huomattava, että tämä "ristikkoharjoittelu" ei tee kenestäkään LAN-valmista ammattipelaajaa hetkessä. Peleissä on laiskojen onneksi muitakin ominaisuuksia opeteltaviksi. Harjoittelun tuloksia on todennäköisesti huomattavissa hetkessä, mutta onneksi pelaaminen sisältää muutakin, kuin pelkän ampumisen. Hetken huuman jälkeen harjoittelua tulisi jatkaa säännöllisesti.
Jokaisella on luonnollisesti oma tapansa harjoitella, eikä tämä yksilöllisyyden ansiosta sovellu kaikille.
Nämä periaatteet on alun perin julkaistu jo suljetun Chicago Chimeran kotisivuilla "All in the Wrist"-artikkelissa ja periaatteet artikkelille on kehittänyt ammattilaispelaaja David "deLiGHT" Light.
Erittäin tärkeää huomioida: Edellä mainittua harjoitustapaa ei ole missään tapauksessa tarkoitettu liikakäyttöön. Liiasta harjoituksesta voi olla seurauksena rasitusvamma.
Ja viimein odotettu hetki. Muscle Memory-kartat ovat ladattavissa tästä osoitteesta Counter-Strike 1.6- ja Counter Strike:Source-peleille.
Olet varmaan joskus nähnyt todella vanhoja, lapsena, itse tekemisiä piirustuksia tai kirjoitelmia. Näissä pitkään työstetyissä töherryksissä suorat linjat eivät ole suoria ja kirjoituksen jälki on karkeaa. Nykyään kirjoittaminen käsin todennäköisesti onnistuu sitä liiemmin ajattelematta.
Milloin viimeksi olet miettinyt askeleitasi, kun olet kävellyt jonkun tutun paikan, kotisi tai esimerkiksi oppilaitoksesi portaita? Jalkasi muistavat askelmat, joten voit todennäköisesti vaikka juosta ne ylös ilman ongelmia. Ehkä olet pelatessasi joskus sattumalta ampunut jonkun, ennekuin ehdit edes itse tajuta sitä?
Toistoilla nämäkin, ehkä mitättömiltä tuntuvat "taidot", ovat kehittyneet nopeammiksi, paremmiksi ja automaattisemmiksi lihasmuistin ansiosta.
Mitä tämän tyylinen tylsä tarina tekee peliaiheisella sivustolla?
Pelien pelaaminen, erityisesti nopeiden FPS- ja RTS-pelien pelaaminen, perustuu pitkälle lihasmuistiin. Muistat ehkä, kun aloitit pelaamaan Call of Dutyä tai jotain vastaavaa FPS-peliä. Tilastosi olivat pohjamutaa ja ammuit todella monista helpoista kohteista ohi. Hiiri ei liikkunut ja näppäimiä liikkuaksesi piti tiirailla näppäimistöstä.
Tänä päivänä satojen tai jopa tuhansien pelituntien jälkeen olet taas aivan eri tasolla. Kokemuksen turvin ammut nurkan takaa juoksevan pelaajan leikiten "nollareflekseillä". Näppäimistöllä lepäävä kätesi asettuu pelissä käytettäville näppäimille automaattisesti ja liikkumisesi on ripeää.
Aivosi ovat näiden tuntien aikana (kuolemien ja erehdysten kautta) oppineet ja lihaksesi tavallaan muistavat kuinka paljon hiirikättä tarvitsee liikuttaa mihinkin kohteeseen tai miten tietyssä tilanteessa tulee toimia. Asia saattaa alkuun kuulostaa hölmöltä, mutta tämä on yksi ihmisen oppimisen perusperiaatteista. Pelatessasi tämä lihasmuisti kehittyy jatkuvasti ja nopeutuu.
Satunnaisesti tapahtuu myös näitä artikkelin alkuosiossa mainittuja refleksilaukauksia. Ammut eteesi ilmestyvän vastustajan heilautuksella, ennen kuin ehdit edes itse tajuta sitä. Tässä aivo-hermosto-lihakset-kolmikko toimivat parhaimmillaan. Tilannetta voisi verrata esimerkiksi autolla ajoon. Ajat 80 kilometrin tuntivauhtia maantiellä, kun eteesi hyppää puskasta hirvi. Jarrupoljin painuu pohjaan sitä liiemmin ajattelematta erittäin nopeasti.
Parhaat ammattilaiset ampuvat sinut ennen kuin ehdit edes kunnolla reagoida. He ovat pelanneet sinua kauemmin, tehokkaammin ja kuormittaneet aivojaan enemmän.
Lihasmuistin, eli toisinsanoen tähtäämisen, kehitys kuitenkin hidastuu melko ratkaisevasti aloittamisen jälkeen. Pelaamisen määrän ratkaiseva lisääminenkään ei ole ratkaisu.
Ammattilaisten harjoittelutavat
Edesmenneen Championship Gaming Seriesin joukkueen Chicago Chimeran huippupelaaja David "deLiGHT" Light kehitti keinon harjoittaa lihasmuistia erityisesti Counter-Strike 1.6 ja Counter-Strike: Source peleissä. Hän keksi, että vastustajiin tähtäämistä voi harjoittaa ehdollistamalla lihasmuistia. Hän loi muutaman kartan, joilla lihasmuistia voi harjoittaa pelitarkoituksiin. Kartat sisältävät näkökentän sisällä olevia tähtäyspisteitä, joihin on tarkoitus tähtäillä mahdollisimman nopeasti. Tällä tavalla ärsyke lisääntyy huomattavasti ja lihasmuisti kehittyy huimaa vauhtia.
Harjoitusta näillä "tähtäysristikoilla" voi tehdä esimerkiksi 3-4 kertaa viikossa noin 30 minuuttia kerrallaan.. Muissa peleissä, joille näitä 'Muscle Memory' karttoja ei ole vielä tehty, ristikon voi luoda mielessään esimerkiksi tähtäilemällä oviaukon eri reunoihin erilaisilta etäisyyksiltä. Harjoitellessa ei ole todellakaan välttämätöntä ampua, vain tähtäillä.
Harjoittelua Counter-Striken kartoissa voi esimerkiksi toteuttaa tekemällä yhden leveys- tai pystykierroksen kerralla ja käymällä näin koko kierroksen läpi. Harjoitustapaa kannattaa vaihdella ärsykkeen lisäämiseksi esimerkiksi järjestystä tai etäisyyttä vaihtelemalla. Tätä harjoitustapaa soveltamalla voi myös lämmitellä ennen matsin alkua esimerkiksi tähtäilemällä tiimikavereiden päihin mahdollisimman nopeasti. Esimerkkiä ristikon suorittamisesta voi esimerkiksi katsoa tästä videosta.
deLiGHT huomasi myös, että hiiren herkkyyden ainainen vaihtelu ei auta tähtäämisen nopeutta ollenkaan. Vaihtelu pikemminkin vaikeuttaa asioita. Hiiren herkkyyttä vaihtamalla, asetat aivot tilanteeseen, jossa niiden täytyy oppia uudestaan kaikki niiden oppimat asiat. Hiiren herkkyyttä vaihtamalla edessä on siis jälleen tuhansien tuntien toistot, että saat taitosi samalle tasolle entisen herkkyytesi kanssa, johon olet ehkä jo ehtinyt tottua.
Toimiiko se?
Kuten sanottua, muutamat maailman huippuammattilaisista ovat tämän tavan takana ja monet ammattilaiset myös käyttävät tätä 'lihasmuistin ehdollistamista' harjoitellessaan. Normaalille viihdettä haluavalle public-pelaajalle tämä ei välttämättä ole vaivan arvoista, mutta klaaneissa pelaaville ja menestymisen haluisille pelaajille varmasti kokeilemisen arvoinen kokemus.
Totta kai on huomattava, että tämä "ristikkoharjoittelu" ei tee kenestäkään LAN-valmista ammattipelaajaa hetkessä. Peleissä on laiskojen onneksi muitakin ominaisuuksia opeteltaviksi. Harjoittelun tuloksia on todennäköisesti huomattavissa hetkessä, mutta onneksi pelaaminen sisältää muutakin, kuin pelkän ampumisen. Hetken huuman jälkeen harjoittelua tulisi jatkaa säännöllisesti.
Jokaisella on luonnollisesti oma tapansa harjoitella, eikä tämä yksilöllisyyden ansiosta sovellu kaikille.
Nämä periaatteet on alun perin julkaistu jo suljetun Chicago Chimeran kotisivuilla "All in the Wrist"-artikkelissa ja periaatteet artikkelille on kehittänyt ammattilaispelaaja David "deLiGHT" Light.
Erittäin tärkeää huomioida: Edellä mainittua harjoitustapaa ei ole missään tapauksessa tarkoitettu liikakäyttöön. Liiasta harjoituksesta voi olla seurauksena rasitusvamma.
Ja viimein odotettu hetki. Muscle Memory-kartat ovat ladattavissa tästä osoitteesta Counter-Strike 1.6- ja Counter Strike:Source-peleille.
MAINOS
MAINOS
<<12>>
Team: [nB]
19.01.2010 16:09
#21
06.02.2010 18:18
#22
MW1:ssä minulle headshotit olivat kohtalaisen harvinaisia, sillä MW1 oli 1. netti-FPS konsollille (CoD3 ei lasketa). Vasta-alkajana pyrin tappamaan, eli ammuin varmuudella rinnan tienoille, pyrkimättä vaarantamaan kallista virtuaali-henkeäni (joka palautuisi muutamassa sekunnissa). WaWissa headshotit alkoivat yleistymään, ja reippaasti. Ja nyt MW2ssa oikea peukalo vie tähtäimen pään tienoille kohtalaisen varmasti. Pelissä huomaa helposti, kuka on pelannut tateilla aikaisemmin.
Ja L3-puukosta vielä se, että tuli muutama kohellus tuon BC2n demon kanssa kun vihollinen pääsi lähelle, ja puukko ei heilahtanutkaan L3sta.
11.05.2010 22:12
#23
Ja myös se, että tultu hakattua FPS-pelejä tietokoneella 5-6 vuotta aktiivisesti pelaillen.
28.06.2010 01:03
#24
Oppimista pelaamisessa tapahtuu koko ajan. Muutut nopeammaksi ja kaikkia toimintoja ei tapahdu lihas muistissa. Vain kaikki pienimmät asiat. Väitän että kukaan ei tapa peleissä ketään ilman että itse edes tajuaa sitä(poikkeuksena onnen osumat seinän läpi) sillä kaikki kulkee aivojen kautta. Kaikki tapahtuu tosin refleksien ansiosta ja ajattelet toimintaasi kokoajan.
Aivoissa tapahtuu myös TIEDOSTAMATONTA toimintaa, ja itseasiassa vain 1/24:stä on tiedollista(järkevää ajattelua). Ja loput 23 osaa on tunnepohjaista TIEDOSTAMATONTA ajattelua.(Jos oikein muistan eräs hieroja selitti tuota)
Mutta kaikkea ei voi ottaa ihan kirjaimellisesti, olen itse esim. huomannu että oletetaan että juokset jossain ja sitte tulee valo naamaan. Jos on nähnyt edes parin framen ajan tämän tyypin lihasmuistilla kyllä onnistuu tappaminen koska menee myös hetki kun reagoit siihen, joo nämä ovat refleksien omaisia, mutta voi tapahtua tiedostamatta (ainakin pahimpien nolife sessioiden aikaan).
Tai esim. awilla kun ammut tähtäin ei ole ihan samassa kohtaa kun liikutat sitä nopeasti niin kun vedät tähtäimen yli vihusta ja ammut oikeaan aikaan tämä ottaa osumaa ja sanoisin että tämä tapahtuu aika paljolti tiedostamattomassa kohtaa aivoja. Itse en nimittäin pysty sanomaan mihin kohtaan se pitäisi vetää, eikä se aina onnistu (rekyyli tai vihu kerkee liikahtamaan odottamattomasti).
Mutta hyvä kirjotus oli luin vasta nyt nii pääsin pätemää tänne, tämäkin vähän valaisti asioita =DD
<<12>>