Battlefield 3:ssa riittää mullistavia ominaisuuksia, joista yksi on viime päivien aikana ollut kuuma aihe foorumeilla. Pelin päävalikon korvaava Battlelog on aiheuttanut paljon keskustelua, sekä puolesta että vastaan. Onko kyse muutoksen vastustamisesta vai perustellusta vastarinnasta? Tutkitaanpa hieman.
Tavanomaisesti PC-peleissä on päävalikko, jonka valintojen kautta pelin sisältöihin ja oheistoimintoihin pääsee käsiksi. Valittavana on yksinpeli, moninpeli, asetukset ja niin edelleen, riippuen pelityypistä. Useimmissa tapauksissa tämä valikko on luotu irralleen varsinaisesta pelimoottorista ja on jopa oma sovelluksensa. Vasta pelaamaan siirryttäessä käynnistetään pelimoottori, joka kaikesta siitä graafisesta tykityksestä on vastuussa. Päävalikko on vain kulissi, opaste oikeaan suuntaan.
Battlefield 3:ssa tällaista päävalikkoa ei ole, vaan pikakuvaketta klikatessa aukeaa Battlelog, joka on kaikessa yksinkertaisuudessaan Internet-sivu. Sama periaate on käytössä jo Battlefield Heroesissa, mutta Battlelog vie sen vielä useamman askeleen verran eteenpäin.
Battlelogin kautta pelaaja pystyy tekemään täysin samat asiat kuin mihin on tottunut selaillessaan valikoita. Mutta koska se ei ole kiinteä osa pelikoodia, Battlelog pystyy tarjoamaan paljon enemmän. Kaverilistat, tilastot, oikeasti monipuolinen palvelinselain, ryhmittyminen ja VoIP-keskustelut ovat esimerkkejä asioista, joihin on pääsy mistä ja milloin vain - kunhan on yhteydessä Internetiin. Battlefield 3:n ei edes tarvitse olla asennettuna, jotta omiin tilastoihin ja asetuksiin pääsee käsiksi.
Suurin huolenaihe on ollut nimenomaan palvelinselain ja sen käytännöllisyys, jos pelistä joutuu siirtymään takaisin selaimeen aina halutessaan vaihtaa peliseuraa. Battlefield 3:a suunniteltaessa tämä on huomioitu. Se tukee alt+tab:n käyttöä, joten tilastojen katseleminen tai uuden palvelimen hakeminen onnistuu pelaamisen lomassa. Lisäksi palvelimelle liittyminen on erittäin nopeaa pelin käynnistyessä suoraan kartan latausvaiheeseen. Kun alkuvideoista tai kirjautumisvaiheesta ei tarvitse huolehtia, pelin voi suosiolla sulkea siirtyessään Battlelogin puolelle, ilman ylimääräistä odottelua. Eikä tämä ole vain lupauksia, alphatestissä mukana olleet ovat kommentoineet Battlelogin toimivan loistavasti.
DICE:n kannalta Battlelog helpottaa arkea monella tavalla. Sen ylläpitäminen ja päivittäminen on sujuvampaa, kun muutoksia ei tarvitse jaella päivitysten muodossa. Ympäristöstä voidaan tehdä ominaisuuksiltaan todella laaja ja sitä voi käyttää vaikka vessasta kännykällään, mikäli iskee akuutti tarve lisätä kavereita tai tarkistaa edellisen kierroksen kdr.
Ja se mikä auttaa ylläpitäjiä, todellakin hyödyttää palvelun käyttäjiä. Monipuolisemmat toiminnot yhdestä ja samasta paikasta ei voi olla askel väärään suuntaan - kuka todella jaksaa suhkailla eri ohjelmien ja sivujen välillä.
Tästäkin aiheesta voit keskustella #Battlefield.fi-kanavalla Quakenetissä!
Tavanomaisesti PC-peleissä on päävalikko, jonka valintojen kautta pelin sisältöihin ja oheistoimintoihin pääsee käsiksi. Valittavana on yksinpeli, moninpeli, asetukset ja niin edelleen, riippuen pelityypistä. Useimmissa tapauksissa tämä valikko on luotu irralleen varsinaisesta pelimoottorista ja on jopa oma sovelluksensa. Vasta pelaamaan siirryttäessä käynnistetään pelimoottori, joka kaikesta siitä graafisesta tykityksestä on vastuussa. Päävalikko on vain kulissi, opaste oikeaan suuntaan.
Battlefield 3:ssa tällaista päävalikkoa ei ole, vaan pikakuvaketta klikatessa aukeaa Battlelog, joka on kaikessa yksinkertaisuudessaan Internet-sivu. Sama periaate on käytössä jo Battlefield Heroesissa, mutta Battlelog vie sen vielä useamman askeleen verran eteenpäin.
Battlelogin kautta pelaaja pystyy tekemään täysin samat asiat kuin mihin on tottunut selaillessaan valikoita. Mutta koska se ei ole kiinteä osa pelikoodia, Battlelog pystyy tarjoamaan paljon enemmän. Kaverilistat, tilastot, oikeasti monipuolinen palvelinselain, ryhmittyminen ja VoIP-keskustelut ovat esimerkkejä asioista, joihin on pääsy mistä ja milloin vain - kunhan on yhteydessä Internetiin. Battlefield 3:n ei edes tarvitse olla asennettuna, jotta omiin tilastoihin ja asetuksiin pääsee käsiksi.
Suurin huolenaihe on ollut nimenomaan palvelinselain ja sen käytännöllisyys, jos pelistä joutuu siirtymään takaisin selaimeen aina halutessaan vaihtaa peliseuraa. Battlefield 3:a suunniteltaessa tämä on huomioitu. Se tukee alt+tab:n käyttöä, joten tilastojen katseleminen tai uuden palvelimen hakeminen onnistuu pelaamisen lomassa. Lisäksi palvelimelle liittyminen on erittäin nopeaa pelin käynnistyessä suoraan kartan latausvaiheeseen. Kun alkuvideoista tai kirjautumisvaiheesta ei tarvitse huolehtia, pelin voi suosiolla sulkea siirtyessään Battlelogin puolelle, ilman ylimääräistä odottelua. Eikä tämä ole vain lupauksia, alphatestissä mukana olleet ovat kommentoineet Battlelogin toimivan loistavasti.
DICE:n kannalta Battlelog helpottaa arkea monella tavalla. Sen ylläpitäminen ja päivittäminen on sujuvampaa, kun muutoksia ei tarvitse jaella päivitysten muodossa. Ympäristöstä voidaan tehdä ominaisuuksiltaan todella laaja ja sitä voi käyttää vaikka vessasta kännykällään, mikäli iskee akuutti tarve lisätä kavereita tai tarkistaa edellisen kierroksen kdr.
Ja se mikä auttaa ylläpitäjiä, todellakin hyödyttää palvelun käyttäjiä. Monipuolisemmat toiminnot yhdestä ja samasta paikasta ei voi olla askel väärään suuntaan - kuka todella jaksaa suhkailla eri ohjelmien ja sivujen välillä.
Tästäkin aiheesta voit keskustella #Battlefield.fi-kanavalla Quakenetissä!
MAINOS
MAINOS
<<123>>
20.08.2011 17:24
#21
20.08.2011 17:34
#22
20.08.2011 17:40
#23
20.08.2011 18:22
#24
Itse en todellakaan pitänyt tästä ominaisuudesta, kun testasin Alphaa. Taitaa tämä peli jäädä sinne nettikaupan hyllyyn :(
Jätät pelin kokonaan pelaamatta kun on mielestäsi huono päävalikko?
20.08.2011 18:28
#25
Itse en todellakaan pitänyt tästä ominaisuudesta, kun testasin Alphaa. Taitaa tämä peli jäädä sinne nettikaupan hyllyyn :(
Jätät pelin kokonaan pelaamatta kun on mielestäsi huono päävalikko?
Jos se on samanlainen räpellys kuin Alphassa, niin ehkä.
Ensivaikutelma on erittäin tärkeä.
20.08.2011 19:27
#26
Jos Alt-tab hidastaa koneesi, niin sillon se ei ole tarpeeksi tehokas pyörittämään BF3:sta (näin epävirallisesti sanottuna).
Juu itsekkin tätä ajattelin, mutta jos bf3 pyörii joten kuten low-graffoilla niin ei välttämättä se alt+tab onnistu kovin nopeasti ainakaan.. No joo, pitää varmaan konetta päivitellä niin ei tule mitään ongelmia.
menee juurikin noin, paitsi että battlelog ilmoittaa kun kartta on ladannut joten ei tarvitse pelin latausruudussakaan turhaan odotella vaan voi jatkaa vaikka selaamista.
Sepäs hienoa, systeemi kuulostaa aika lupaavalta. Joku taisi ylläkin jo mainita että chromella homma pelittää joten asia on siltäkin osaa kunnossa. Toivottavasti toimii niinkuin pitääkin. :)
20.08.2011 19:48
#27
Lähde : http://bf3blog.com/2011/08/battlefield-3-pc-version-wont-have-in-game-server-browser/
20.08.2011 20:21
#28
Kuulitteko jo että itse pelissä ei ole server browseria vaan pitää aina mennä battlelogiin valitsemaan servu.
Lähde : http://bf3blog.com/2011/08/battlefield-3-pc-version-wont-have-in-game-server-browser/
HAH!
Eipä mene ostoon tämä kasa lantaa, jos on totta.
20.08.2011 20:49
#29
Kuulitteko jo että itse pelissä ei ole server browseria vaan pitää aina mennä battlelogiin valitsemaan servu.
Lähde : http://bf3blog.com/2011/08/battlefield-3-pc-version-wont-have-in-game-server-browser/
Jos koko pelissä ei ole päävalikkoa, niin mitä kuvittelet? Juuri tähänhän tämä uutinen paneutuu.
Team: =BFP=
20.08.2011 21:28
#30
Kuulitteko jo että itse pelissä ei ole server browseria vaan pitää aina mennä battlelogiin valitsemaan servu.
Lähde : http://bf3blog.com/2011/08/battlefield-3-pc-version-wont-have-in-game-server-browser/
HAH!
Eipä mene ostoon tämä kasa lantaa, jos on totta.
TOTTA! Server Browser on mutta sen paikka on muuttunut! Karmeaa! Täydellinen syy olla ostamasta peliä!
Hetkinen..
20.08.2011 21:33
#31
20.08.2011 22:05
#32
Parempi tää on ku Ubisoftin DRM:t, jotka vaatii jatkuvan internet-yhteyden.
20.08.2011 22:47
#33
20.08.2011 23:12
#34
Onneks en muutenkaan satu ostamaan tätä peliä sattuneista syistä, niin hyvä seurata tän asian kehittymistä ilman pelkoa pahasta. Näin arvellen sanoisin kuitenkin, että ingame server browser olis parempi vaihtoehto.
20.08.2011 23:41
#35
Hyvin se alphassa tuntui toimivan, peliin pääsi jopa nopeammin kuin BC2:ssa pääsee pelin käynnistämällä ja servulistan kautta. Itseä ei häiritse yhtään tämä systeemi.
Jos kerran pelasit alphaa, niin voisitko kertoa että tuleeko joka kerta kun pelin käynnistää ne EA/DICE "mainokset"?
EDIT: Huomasin just bf3blogista että team deathmatchiin saadaan vain 24 pelaajaa kaikilla alustoilla. http://bf3blog.com/2011/08/bf3-team-deathmatch-only-supports-24-players-on-all-platforms/
20.08.2011 23:54
#36
Jos kerran pelasit alphaa, niin voisitko kertoa että tuleeko joka kerta kun pelin käynnistää ne EA/DICE "mainokset"?
Luitko uutista ollenkaan?
Peli jopa lataa kartan taustalla, jolloin nettiä voi selata lataamisen ajan. Työpöydältä pääsee siis suoraan pelaamaan.
21.08.2011 00:17
#37
nämä nykyajan crackkerit esm. skidrow?
niin on aikas hankala laittaa crackkia ku ei ole valikoita :P
21.08.2011 00:24
#38
Parempi tää on ku Ubisoftin DRM:t, jotka vaatii jatkuvan internet-yhteyden.
Aika moni pitää DRM:ää samana asiana kuin virukset ja muut vakoiluohjelmat. Vaikuttavat selkeästi tuotteiden myyntiin ja yleensä niiden takia pelit eivät toimi kunnolla tai ei ollenkaan.
21.08.2011 00:42
#39
Yksinketaisiesti menette sinne kauppaan ja ostatte paremman konee/osia jotta se selain pyörii siellä takana ja peli ei töki.
ei hjyvanen aika nyt taas!
21.08.2011 01:33
#40
no tässä on yksi erittäin hyvä puoli.
nämä nykyajan crackkerit esm. skidrow?
niin on aikas hankala laittaa crackkia ku ei ole valikoita :P
miten valikko liittyy pelin crackkaamiseen mitenkään?
<<123>>